<span style="background-color: inherit;">&nbsp;Bryggerieierne Geoffrey Jansen van Vuuren (f.v.), Ole Johan Tollefsen,
&nbsp;</span><span style="background-color: inherit;">Tom Erik Andreassen og Børre Jensen har investert 66 millioner kroner i det nye bryggeriet på&nbsp;</span><span style="background-color: inherit;">Hauketo i Oslo. Kapasiteten vil etter hvert være 1,5 millioner liter på årsbasis. Foto: Finansavisen</span>
 Bryggerieierne Geoffrey Jansen van Vuuren (f.v.), Ole Johan Tollefsen,  Tom Erik Andreassen og Børre Jensen har investert 66 millioner kroner i det nye bryggeriet på Hauketo i Oslo. Kapasiteten vil etter hvert være 1,5 millioner liter på årsbasis. Foto: FinansavisenVis mer

66 mill. investert - satser friskt på ølbrygging

Tre gründere vil i år omsette for 350 millioner kroner.

(Finansavisen:) - Vi har til sammen 1.500 stoler ute, så man kan jo bli litt værsyk, sier Børre Jensen til Finansavisen og kikker på snøen som daler ned over Oslo denne maidagen.

Avisen møter ham på Amundsen Bryggeri på Hauketo i Oslo. Bryggeriet, som ble startet i fjor, inngår i Akershusgruppen sammen med 12 restauranter og utesteder.

22 prosent vekst

Akershusgruppen ble etablert av Børre Jensen, Ole Johan Tollefsen og Tom Erik Andreassen i 2007. I fjor økte omsetningen med 12,5 prosent til 286 millioner kroner netto. I år ventes en vekst på 22 prosent til 350 millioner.

Årets vekst skyldes blant annet det nye bryggeriet, som i år ventes å omsette for 20 millioner kroner, skriver Finansavisen. I tillegg kommer det nye restauranttilskuddet Kullt samt Brasserie Hansken, som ble kjøpt i februar i år.

1,5 millioner liter

Ved Akershusgruppens restauranter Amundsen Bryggeri & Spiseri og Nydalen Bryggeri & Spiseri er det blitt brygget øl i en årrekke. Ølproduksjonen har ligget på cirka 200.000 liter på årsbasis, og genererte en omsetning på ni millioner kroner i fjor.

Akershusgruppen kjøpte ifølge avisen bryggerilokalene på 3.500 kvadratmeter for 36 millioner kroner i april i fjor, og har siden investert 30 millioner i utstyr. Kapasiteten vil etter hvert ligge på 1,5 millioner liter. Produksjonen startet i november i fjor.

- Hva er viktig for dere når dere satser på et nytt restaurantkonsept?

- Vi satser på folkelige konsepter. Vi ønsker ikke å satse i det hippeste segmentet, for da må man fornye seg hele tiden. I tillegg er vi opptatt av jevn drift året rundt. Dette var grunnen til at vi solgte Kafe Celcius. Det er en «sommerbedrift», sier Jensen til Finansavisen.

Andre økonominyheter:
- Ikke selg aksjen
Har Norges mest fornøyde kunder