UBÅTREDNING: Før noe som helst er gjort med ubåtvraket vest for Fedje, har det kostet staten 67,4 millioner kroner. Og flere millioner vil bli brukt. Her fra signingsferden i 1991 med en ubåt i havet utenfor Måløy. Dette er kun et illustrasjonsfote. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX
UBÅTREDNING: Før noe som helst er gjort med ubåtvraket vest for Fedje, har det kostet staten 67,4 millioner kroner. Og flere millioner vil bli brukt. Her fra signingsferden i 1991 med en ubåt i havet utenfor Måløy. Dette er kun et illustrasjonsfote. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIXVis mer

67,4 millioner på ubåtutredning

Det har fortsatt ikke blitt gjort noe med ubåten utenfor Fedje.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Før noe som helst er gjort med ubåtvraket vest for Fedje, har det kostet staten 67,4 millioner kroner. Og flere millioner vil bli brukt.

Tall som Bergens Tidende har innhentet fra Fiskeri- og kystdepartementet, viser at det er brukt over 10 millioner kroner hvert år de seks årene som er gått siden den første bevilgningen over statsbudsjettet i 2005.

Tre ganger har fiskeriministeren kommet til Stortinget for å be om mer penger enn budsjettert. Og alle gangene har et enstemmig Storting bevilget pengene.

Høyre har stått sammen med regjeringen hele veien. Men nå blir det endringer.

- Høyres gruppe vedtok onsdag å gå inn for heving av kvikksølvet, slik de andre partiene, minus Ap, har gjort. Jeg har varslet statsråden om at det ikke er aktuelt for oss å støtte tildekningsalternativet. Så nå får vi se hva regjeringen til slutt lander på, sier partiets talsmann i transportkomiteen, Øyvind Halleraker.

Regjeringen skal utrede videre de to aktuelle alternativene: tildekking, eller heving av lasten og tildekking av havbunnen etterpå.

Prisforskjellene på alternativene er store. Det billigste er å dekke til, det vil koste rundt 580 millioner kroner. Skal mest mulig av kvikksølvet løftes opp, er prislappen rundt 1 milliard kroner.

(NTB)