68 unge drept i trafikken

68 unge mennesker drept i trafikken så langt i 1997. 53 er unge menn. - Jentene er mer forsiktige, sier trafikksikkerhetsforsker Dagfinn Moe ved SINTEF i Trondheim.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hvorfor blir de revet vekk på en så meningsløs måte? Og hvorfor er det flest unge gutter?
- Jentene er kanskje involvert i like mange ulykker, men det ender ikke så galt, sier forsker Dagfinn Moe.

- Det er gutta som kjører seg i hjel.

- Jentene velger andre arenaer for å hevde seg. For eksempel: De fester kanskje like hardt, drikker like mye alkohol - men kjører ikke i fylla. Det er snakk om en blanding av testosteron og hva samfunnet framelsker, sier Moe om guttas rolle i trafikken.

I vrakene

- Det er ofte gutta som sitter i vrakene etterpå, konstaterer Dagfinn Moe.

Dødstallene så langt i 1997 viser akkurat hva Moe snakker om. 53 unge menn drept og 15 unge kvinner.
I hele 1996 døde 57 unge i trafikken. Årets tall, 68 så langt, er en utvikling ingen liker.

Umodne

Dagfinn Moe og hans kolleger har interessert seg lenge for ungdommen i trafikken. Forskernes analyser viser følgende:

  • På 70-tallet ble det vanlig å ta sertifikat på 18-årsdagen. Trafikkskolene ble fylt opp av ungdom, og man fikk en ny gruppe trafikanter. Uerfaren ungdom kom på veiene, og det ble straks mer fart og dramatikk.
  • Ungdom er ofte lidenskapelig opptatt av bil og bilkjøring og/eller motorsykkel. De bruker både fritid og penger på dette.
  • Ungdom har stor tro på egne ferdigheter.
  • Ungdommen er uerfaren - mangler konkret trafikkerfaring. De er også umodne - og kjenner ikke seg sjøl skikkelig. Mange vet ikke engang hva de skal bli i livet.
  • Ungdom er opptatt av å være god i noe. De vil ha sosial aksept.
  • Ungdom søker ofte spenning. De synes det er moro og spennende å kjøre fort.
  • Alkoholmisbruk sniker seg inn i ungdomstida.
  • Ungdom vil leve livet. Det er mer normalt å slå ut håret. Ungdom i dag har mindre respekt for autoriteter.

Før var ungdommen i opposisjon. I dag gidder de ikke bry seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi snakker om «Unge føreres syndrom». Når mange symptomer peker i samme retning, kalles dette et syndrom, sier forsker Dagfinn Moe.

Galt for gutta

Han tror ungdomsulykkene kommer som et resultat av mange forskjellige elementer.

- Og gutta er er kanskje litt mer av alle disse tingene. Derfor går det også veldig galt når ulykken først skjer, sier Dagfinn Moe.

  • Til sammen i år har 260 mennesker omkommet på norske veier.

Tallet for hele 1996 er 215.

«Det er snakk om en blanding av testosteron og hva samfunnet framelsker.»