68er-ironi

Harald Eia skriver et tomt debattinnlegg om bok- bransjen og utløser depressive reaksjoner hos Cappelens forlagssjef. Var det ikke tomt likevel?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SIST FREDAG sto et debattinnlegg på trykk her i Dagbladet. Tittelen var utrøstelig kjedelig: «Design, markedsføring og salg - godt nok koordinert?». Innlegget handlet om bokbransjen, og teksten var en knitrende gjengivelse fra en bedugget samtale under Aschehougs hagefest. Alt sammen forfattet av komiker og sosiolog Harald Eia. Med tilsynelatende omtanke for våre debattsiders integritet, rykker så Cappelens forlagssjef, Anders Heger, ut i Dagsavisen to dager seinere. Heger skriver: «Som et fullskala forsøk i øvelsen \'hva kan man få satt på trykk\' er det dypt deprimerende.» Forlagssjefen sammenlikner Eias innlegg med den fallerte Wilhelm Voigts stunt i det keiserlige Tyskland. Voigt lurte autoritetstro tyskere trill rundt ved hjelp av falske uniformsdistinksjoner, og avslørte dermed sin samtids pompøse tomhet. For Anders Heger har Dagbladets debattredaksjon tatt imot Harald Eias tekst som tyskere tok imot Voigt - med ydmyke øyne er tomprat trykket i dypeste respekt. Vi er lurt, og Dagbladets kjendiskåthet avslørt, igjen.

MEG BEKJENT har ikke Harald Eia tatt offentlig stilling til ett eneste samfunnsspørsmål siden han forlot sosiologistudiene ved universitetet. Kanskje har han utviklet seriøsitets-skrekk. Skulle Eia forsøke seg på et debattinnlegg med dype sosiologfolder, ville ingen helt stolt på ham likevel. Når vi trykker Harald Eias knitrende innlegg om forlagsbransjen, vil de fleste mene han tuller med noen. Knapt en sjel tar ham på alvor ut fra selve teksten. Men hvem er det Eia tuller med? Kanskje er det oss, og det er i så fall helt greit. Men jeg kan tenke meg minst to alternativer. Ett alternativ er pompøsiteten i forlagsbransjen som Anders Heger selv er et framtredende medlem av. Et annet er at Harald Eia rett og slett bare gjengir en gjennomsnittlig enetale fra landets mest myteomspunne kjendisfest for kultureliten: Aschehougs hagefest - en utdriting av hagfest-zoologien via en tilfeldig og bedugget bokdesigner. Den største ironien er det likevel forlagssjefen som står for, gjennom sin kommentar i Dagsavisen. Anders Heger er som en av landets sein-68-ere et kroneksempel på alt det Harald Eia ikke er. Anders Heger har framstått med dype, seriøse og moralske meninger i offentligheten under hele Harald Eias oppvekst. Når Heger skriver en hel artikkel om en Eia-tekst han mener det er dårskap å trykke, er ironisirkelen på en måte sluttet.

SELV LURER JEG stadig på hvem Harald Eia egentlig tuller med, kanskje kommer svaret med det nye TV-prosjektet han er i gang med, kanskje vet han ikke engang helt selv. Uvissheten er en kjerne i Harald Eias mangebunnede prosjekt. Kanskje er det bare Anders Heger som vet. Ikke rart Harald Eia har det gøy.