34000 FOT: Dette radarbildet fra rapporten viser flyene på vei mot hverandre i lik høyde. Katastrofen ble avverget. Foto: UK Airprox board
34000 FOT: Dette radarbildet fra rapporten viser flyene på vei mot hverandre i lik høyde. Katastrofen ble avverget. Foto: UK Airprox boardVis mer

747-piloter svingte motsatt vei av hva de fikk beskjed om

Førte til nesten-katastrofe med 1000 passasjerer over Skottland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet). 23. juni i år var to Boeing 747 jumbojeter i ferd med å krasje inn i hverandre da de fløy 10 000 meter over Skottland.

Flyene, som til sammen fraktet nærmere 1000 personer over Atlanterhavet, befant seg like nord for Glasgow da en flygeleder så at de to flyene nærmet seg hverandre i samme høyde.

Avisa The Independent skriver at «the UK Airprox board», som etterforsker hendelser i britisk luftrom tilsvarende Havarikommisjonen i Norge, har kommet med en knusende konklusjon mot de til sammen fire pilotene i de to flyene.

I rapporten kommer det fram at pilotene responderte motsatt av det de fikk beskjed om fra lufttrafikk-kontrollørene.

Høyre ble venstre Da flyene nærmet seg hverandre fikk flyet til venstre beskjed om å svinge til venstre, mens flyet til høyre fikk beskjed om å svinge til høyre.

- Sving 270 grader til venstre umiddelbart, trafikk til høyre for deg klokka ett, sier flygelederen.

Piloten bekrefter at han har hørt beskjeden, men så svinger han til høyre i stedet før han sier:  

- Trafikk i sikte.

Det andre flyet fikk samme beskjed, men ble bedt om å svinge til høyre, men flyet svingte mot venstre og faren for luftkrasjen ble bare større.

Artikkelen fortsetter under annonsen

30 meter Da flyene holdt samme høyde måtte flygelederen endre taktikk og flyet til venstre ble bedt om å fly lavere, mens det andre ble bedt om å øke avstanden til bakken.

Det løste situasjonen. På det nærmeste var flyene cirka 30 meter fra hverandre vertikalt og mindre enn 5,5 kilometer horisontalt, noe som er langt under sikkerhetsgrensene, melder The Independent.

I rapporten kom man ikke fram til en endelig konklusjon om hvorfor pilotene fulgte hverandres beskjeder, men pilotene får skylda for nesten-katastrofen.

- Styret ble overrasket over at alle fire pilotene hadde hørt feil eller feiltolket instruksen om unnamanøveren til tross for at minst ett av mannskapene leste dem tilbake på rett måte, skriver etterforskerne.

NESTEN-KRASJ: På det nærmeste var flyene cirka 30 meter fra hverandre vertikalt og mindre enn 5,5 kilometer horisontalt. Foto: UK Airprox board
NESTEN-KRASJ: På det nærmeste var flyene cirka 30 meter fra hverandre vertikalt og mindre enn 5,5 kilometer horisontalt. Foto: UK Airprox board Vis mer