8 av 10 kunder sa ja til åpenhet

Geelmuyden Kiese offentliggjør 38 av sine største kunder.

ÅPENHET:  Hans Geelmuyden fra fra PR-byrået Geelmuyden.Kiese ønsker å være åpne om hvem de jobber for. Fra og med i dag vil selskapet legge deler av selskapets kundeliste være tilgjengelig på nett. Foto: Kyrre Lien / NTB scanpix
ÅPENHET: Hans Geelmuyden fra fra PR-byrået Geelmuyden.Kiese ønsker å være åpne om hvem de jobber for. Fra og med i dag vil selskapet legge deler av selskapets kundeliste være tilgjengelig på nett. Foto: Kyrre Lien / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I høst nådde debatten om pr-byråenes hemmelige kundelister nye høyder, etter landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) direkte inn i regjering fra jobben som seniorrådgiver i First House.

Statssekretær Julie Brodtkorb (H) ved Statsministerens kontor (SMK) hadde bare noen uker før regjeringstiltredelsen hadde sagt opp jobben som administerende direktør i JKL Oslo.

Begge selskapene opererer med hemmelige kundelister.

Det gjør også Geelmuyden Kiese - men fra og med i dag vil selskapet oppfordre kundene sine til åpenhet.

Les også: Slaker prisbelønt PR-jobb Varslet åpenhet PR-byrået sendte før jul følgende e-post til sine 50 største kunder:

«Vi har hatt en debatt rundt åpenhet og åpne kundelister i vår bransje denne høsten. I Geelmuyden.Kiese har vi ledet arbeidet med å utvikle et nytt etisk regelverk for norske kommunikasjonsbyråer. Forslaget ble vedtatt på ekstraordinært årsmøte i november. I det nye regelverket står det at vi skal oppfordre kundene våre til åpenhet om kundeforholdet, men respektere behov for konfidensialitet. Vi er stolte av samarbeidet vi har hatt, og spør med dette om det er i orden at vi offentliggjør navnet på din virksomhet på kundelisten vår? Planen vår er å legge ut listen med navnet på GKs 50 største kunder på nettsiden vår på nyåret. Hva vi har samarbeidet om, blir fortsatt en sak mellom dere og oss.»

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer