Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

8 spørsmål og svar om finansdramaet

Hvor mye kan Røkke tjene på salget av Kværner? Dagbladet gir deg svar på noe av det du lurer på.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

1 Hvor mye får Kjell Inge Røkke?

  • Dersom Aker Maritime hadde takket ja til budet, ville de fått aksjer for 4,5 milliarder kroner i Kværner. Men Røkke, eller rettere sagt hans heleide selskap Aker RGI, eier bare 63 prosent av Aker Maritime. Det betyr at Røkkes del er verdt 2,86 milliarder kroner.

2 Hvor mye har Røkke «tjent» de siste ukene på Kværner-affæren?

  • For en måned siden var Røkkes aksjer i Aker Maritime verdt knapt 2 milliarder kroner. Nå verdsetter altså Kværner aksjene til 2,86 milliarder. Forskjellen på 800 millioner kroner kommer som følge av prosessen som Røkke selv satte i gang ved å kjøpe seg inn i Kværner.

3 Fins det andre vinnere i denne kampen?

  • Selv om Røkke kontrollerer Aker Maritime, er faktisk 36 prosent av aksjene på andres hender. De nest største vinnerne er fondssparerne i DnB Investor som sitter med rundt 6 prosent av aksjene i Aker Maritime. Den siste måneden har denne posten økt med 75 millioner kroner. Det betyr et par hundrelapper i pluss for en fondssparer som har rundt 20000 kroner i et DnB-fond.

4 Hvorfor vil Kværner kjøpe Aker Maritime?

  • Punkt én: De får redusert makten til en brysom aksjonær. Kværner-sjef Kjell Almskog har tidligere uttalt at han helst styrer bedrifter med passive aksjonærer. Røkke er ingen passiv aksjonær. Før budet kontrollerte Røkke indirekte 26,4 prosent av aksjene i Kværner. Dersom han hadde sagt ja til gårsdagens tilbud, ville hans kontroll ha sunket til 23 prosent.

Punkt to: Almskog ønsker å bli større på satsingsområdet olje og gass. Nå kan han bli kvitt en brysom konkurrent. Før Røkkes oppkjøp skal Almskog flere ganger ha vært i kontakt med Røkke for å kjøpe Aker Maritime, men forhandlingene strandet fordi Røkke mente Aker Maritime var verdt 6 milliarder kroner.

5 Er dette et bra tilbud?

  • Røkke mener budet fra Kværner ikke reflekterer verdiene i Aker Maritime. Han har som nevnt tidligere krevd halvannen milliard mer for å selge. Men han får liten støtte fra fire aksjeanalytikere som regner på selskapene. Ifølge nyhetsbyrået TDN Finans er det bare én analytiker som tror Kværner har mer å gå på rent budmessig.

6 Blir det oppsigelser?

  • Slik svarer Almskog selv på dette spørsmålet:

- Antall ansatte vil nok heller gå opp enn ned hvis vi klarer den annonserte veksten. Men på kort sikt er det overkapasitet i Norge. Det er en prosess vi må gå gjennom, fastslo Almskog.

Med andre ord: Det ser mørkere ut for ansatte på verft som Aker Verdal og Kværner Rosenberg. Ansatte i utlandet, hvor selskapene har mindre overlappende virksomhet, er nok mer positive til fusjonen.

7 Hvorfor ønsker Kværner å betale med aksjer i stedet for kontanter?

  • En kontantutbetaling på 4,5 milliarder kroner ville Kværner ha store vansker med å klare. De siste månedene har Kværner jobbet beinhardt med å selge selskaper og kvitte seg med gjeld. Derfor er det lettere å trykke nye aksjer som betaling for selskapet.

8 Hva skjer de neste ukene?

  • Først skal Kværner utarbeide et tilbudsdokument som sendes ut til alle aksjonærene i Aker Maritime, inkludert Røkke. Det skjer i løpet av to- tre uker. Deretter får aksjonærene et par uker til å bestemme seg. Røkke har allerede sagt nei.

- Dette tilbudet er et slag i lufta, et spill for galleriet eller begge deler, sier Røkkes høyre hånd, konserndirektør Sverre Skogen i Aker Maritime.

Derfor må Almskog og styreformann Christian Bjelland sannsynligvis komme med et forbedret tilbud, men det skjer muligens ikke før den formelle prosessen rundt bud nummer én er i mål, det vil si om en drøy måned.