800 vil ha hatjobb

Men bare 25 får utdanne seg til Norges mest utskjelte yrke.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Etter at Randi Flesland ble presset av flygelederne til å gå av som toppsjef i Avinor, innrømmer organisasjonen nå for første gang at det er for få flygeledere i Norge.

Da Randi Fleslands var sjef ville hun redusere antall flygeledere til 380 i Norge og hun stanset utdanningen av nye flygeledere. Den nyutnevnte sjefen for Avinor, Sverre Quale erkjente i dag at Norge trenger flere flygeledere skal sikkerheten i luftrommet opprettholdes og trafikken være smidig.

Ingen vil tallfeste hvor mange flere flygeledere som trengs, men et anslag på mellom 50 og 80 stykker er tall som diskuteres.

Nytt blod

Den siste måneden har Avinor annonserte etter unge mennesker som kunne tenke seg å utdanne seg til flygeleder.

Over 800 personer har meldt sin interesse, men det er bare rundt 25 personer årlig som får starte på den kostbare utdannelsen. De elevene må flytte til Malmö i Sverige, hvor utdannelsen foregår.

Avinor opplyser til Dagbladet.no at de er svært fornøyd med at så mange som 800 har meldt sin interesse. Dette er over forventningene.

Flygeledere forsvinner

Flygelederne fikk liten sympati blant reisende i fjor da de erklærte seg arbeidsudyktige i forbindelse med at det ble kjent at kontrollsentralen i Røyken skulle flyttes til Sola utenfor Stavanger.

Flygelederne lammet norsk luftfart og hevdet at flyttingen ville føre til at flere familier fikk ødelagt sitt sosiale nettverk der de bodde. Familier ville bli splittet ved en flytting.

En utskrift over samtlige ansatte flygelederne på Østlandet som Dagbladet.no har fått tilgang til, viser derimot at flere flygeledere var gift med hverandre da debatten rundt nedleggelse av Røyken blåste som verst.

Dessuten har en rekke flygeledere i det siste takket ja til bedre betalt arbeid i utlandet, blant annet i Dubai. Dette viser at det tydeligvis er helt greit for flere flygeledere å flytte til utlandet, enn å flytte til Stavanger-traktene.

Nå vil Avinor gjøre hva den kan for å stanse lekkasjen av flygeledere i Norge ved å tilby de ansatte enda bedre lønnsbetingelser enn de har i dag.

- Fjoråret var et vanskelig år for Avinor. Samarbeidet mellom ledelse og ansatte sviktet. Tilliten til Avinor er svekket. Hele organisasjonen har erkjent problemene og vi staker nå ut en ny kurs, sier nyutnevnt toppsjef Sverre Quale.