82 omkom i flystyrt

Menn, kvinner og barn var på vei hjem fra ferie med det gamle russiske militærflyet da det kom ut av kurs i dårlig vær. 71 passasjerer og mannskapet på 11 omkom, opplyser det russiske katastrofedepartementet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Russisk fjernsyn viser bilder av brennende vrakdeler lyst opp av redningsfolkenes flombelysning. Den håpløse jakta etter overlevende høyt oppe i et fjellpass i Georgia, er nå avsluttet.

Det var tett tåke i området da ulykka skjedde, idet det russiske militærflyet begynte nedstigningen mot Batumi, 25 kilometer unna.

Det ble tidligere i kveld meldt at det var 75 personer i flyet totalt. Sent i kveld korrigerte Krisedepartementet tallet til 71 passasjerer og en besetning på 11 - ialt 82.

- Flyet kom ut av kurs på vei inn til landing på grunn av vanskelige værforhold, sier luftfarts-leder Alexander Silagadze.

CNN meldte at ulykka skjedde i 15-tida.

Om bord var det både militære og sivile personer. Flere familier var på vei tilbake til militærbasen etter å ha vært ferie i Russland.

Det russiske katastrofedepartementet sendte straks et fly med lete- og redningsmannskap til området. Det er også satt ned en havarikommisjon. Flyet var i 1600 meters høyde ved Mount Tirvana - det gråtende fjellet - da kontrolltårnet mistet kontakten.

Det russiske flyet var av typen Iljushin 18 - et propelldrevet fly med fire motorer. Det var på vei fra den militære flybasen i Chkalovskoye utenfor Moskva.

Selv om Russland og Georgia ble to uavhengige stater i 1991, har russerne fortsatt militære tropper i Georgia. De har fire militærbaser i den tidligere sovjetrepublikken - en av dem i Batumi hvor flystyrten fant sted, melder nyhetsbyrået Interfax.

Russland er i ferd med å fjerne troppene og utstyret fra to av basene, og forhandler om tilbaketrekkinga fra de to andre også. Dette utstyret blir fraktet ut via basen i Batumi som ligger 300 kilometer vest for hovedstaden Tbilisi.

Et liknende Il-18-fly styrtet under take-off i Sør-Afrika i 1997. Alle fem om bord overlevde, og årsaken til ulykka ble aldri fastslått, skriver nyhetsbyrået AP.

Il-18 fløy første gang i 1957 og ble tatt ut av produksjon i 1970. Det ble brukt som passasjerfly av Aeroflot og tar opptil 100 passasjerer. Det russiske flyselskapet bruker fortsatt den gamle flytypen til fraktoppdrag.