Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

90 km tunneler skal granskes

I 1982 kom den første undersjøiske tunnelen i Norge. Lørdag kom den første ulykken. Nå skal tunnelene granskes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I Norge finnes det over 90000 meter veibane under vann, fordelt på 23 undersjøiske tunneler. Lørdag var marerittet et faktum i Oslofjordtunnelen: Den begynte å bli fylt med vann, og en bil braste inn i vannmassene.

Arbeidet i Oslofjordtunnelen vil ta minst ei uke, og det er ikke klart når den vil bli åpnet igjen.

Veibanen er nå tørr, men vannet i reservoaret med plass til fem millioner liter er fortsatt ikke tomt. Det er nå satt inn flere pumper i arbeidet, og femti personer jobbet i går på spreng i tunnelen.

- Gammelt utstyr

Seksjonsleder Lars Erik Hauer i Statens vegvesen sier han ikke tidligere har hørt om ulykker som den i Oslofjordtunnelen.

Vegdirektør Olav Søfteland varsler likevel en gjennomgang av rutiner og beredskapsopplegg for tunneler over hele landet.

- Det farligste som kan skje er det vi ikke vet, sier Søfteland.

- Vi må sjekke at sikkerhetsutstyret virker til enhver tid. Det er nå en del utstyr som begynner å bli gammelt, sier informasjonsdirektør i Statens vegvesen Steinar Gullvåg til Dagbladet.

264 meter under vann

Den første undersjøiske tunnelen i Norge ble åpnet i Vardø i 1982. Den lengste er den 7,4 kilometer lange Oslofjordtunnelen. Hitratunnelen er den som går dypest under vannoverflata - 264 meter.

Statens vegvesens regionssjef i nord, Torbjørn Naimak, forteller at de har en beredskapsplan for hver tunnel.

- Vi har ikke hatt noen problemer med innsiget i de undersjøiske tunnelene, og vi hadde en stor gjennomgang av sikkerheten i forbindelse med tusenårsskiftet, sier Naimak.