90 prosent kommer aldri tilbake

- De finner ut at det er best å kvitte seg med bevisene, sier kunstekspert Edward Dolnick.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Her er historiens største kunstkupp

    - De fleste politifolk ser ikke på kunsttyverier som «ekte» kriminalitet og delvis fordi det er en svært vanskelig business. 90 prosent av alle stjålne malerier forsvinner for alltid. Det nedslående budskapet kommer kunstekspert og forfatter Edward Dolnick til Dagbladet.no

    Macho og ineffektivt


    - Delvis er problemet for politiet at «kunst» er er innefektivt å jobbe med, og de tenderer mot å være macho. I tillegg føler de ikke mye sympati med et museum eller en rik samler.

    Dolnick jobber for tida med en bok om verdens største kunsttyverier, og i boka «The Rescue Artist: A True Story of Art, Thieves, and the Hunt for a Missing Masterpiece» er Skrik-tyveriet for 10 år siden grundig omtalt.

    - Det eneste oppmuntrende i denne saken er at det er mer sannsynlig at de aller mest kjente kunstverkene dukker opp. De er vanskeligst å selge disse for ranere.

    Men Dolnick heller snart kaldt vann i blodet på håpefulle nordmenn. Grunnen til at så mange malerier aldri finnes igjen er nemlig tyvenes talentløshet.

    - De sliter med å gjøre det stjålne maleriet om til penger, og finner ut at det er bedre å kvitte seg med bevisene enn å bli tatt med det. Det er trist, men slik er det.

    - Dr.No finnes ikke


    Det lokale politiet spekulerer alltid på om en eller annen eksentrisk milliardær står bak et bestillingstyveri når store kunstverk forsvinner. Dette ler forfatteren av.

    - De tror det finnes en eller annen milliardær, som Dr. No eller Thomas Crown. Det er nonsens! Malerier stjeles fordi det er så enkelt å stjele dem, og fordi tyvene tror det finnes en eller annen slik Dr. No, selv om ekspertene sier at det ikke gjør det. Det stjeler bildet og vet ikke hva de skal gjøre med det.

    Donick er ikke særlig imponert over kunttyver, som selv av og til liker å otmale seg selv som «gentlemannstyver.»

    - Kunsttyver er ikke elegante kunst-connoisseurs. De er opportunister som ikke har oversikt over hvordan kunstmarkedet fungerer. Det eneste de vet er at viktige malerier har prislapper på millionklassen, eller titalls millioner, sier briten, som snakker i pund.

    Norge sentralt


    Dolnicks bok som ventes til våren går grundig gjennom historien til briten Charles Hill som var en av de to Scotland Yard-detektivene som kom til Oslo med falskt pass i 1994 for å finne «Skrik». Her jobbet han undercover med aliaset Christopher Charles Roberts og lurte tyvene trill rundt.

    Hill utga seg for å være kunstinteressert som ville kjøpe tilbake «Skrik» under bordet. Fordi han nektet å røpe identiteten sin fikk han ikke vitne i noen norsk rett da saken kom opp i 1997. Det ble forsøkt å få det godkjent at Charles skulle vitne bak et forheng, men advokat Morten Kjensli anket dette helt til høyesterett og fikk medhold. Agentens vitnemål ble dermed aldri hørt, og det kan ha medført til at ingen noen gang har blitt dømt for tyveriet. Kun Pål Enger fikk straff, og det bare for heleri.

    I dag kan han snakke åpent, siden han har startet sitt eget firma. Han er en av de få i verden som jobber som kunstdetektiv. Han sier til Dagbladet at tyvene ikke har gjort superbrekket:

    - Det er en eksepsjonelt dum forbrytelse. Maleriet er en byrde for dem som har det. Dette er trofé-kriminalitet. Tyvene har ikke interesse i kunsten, de vil ha noe å skryte av, som gir dem kredibilitet, sa Hill til Dagbladet i går.

    Stjeler mest småting


    De aller fleste kunstverk som stjeles er verdt svært mye mindre enn maleri som skrik, og det er i slike tyverier pengene ligger i den svarte kunstverdenen. Disse kan selges videre lett, gjerne over internett.

    Bare 12 prosent av kunstverkene stjeles fra museum, og like mange prosent fra galleri. Ironisk nok har arbeid for å stoppe videresalg av stjålet kunst på auksjon gjort at mange savnede malerier aldri kommer tilbake.

MADONNA ER BORTE:</B> Og sjansene er statistisk små for at bildet kommer tilbake. Likevel er det bedre sjanse for de virkelig kjente maleriene.
MESTERAGENTEN:</B> Charles Hill gikk undercover i 1994 og fikk «Skrik» tilbake i en spektakulær aksjon.
<B>FORTSATT SAVNET:</B> «Madonna with The Yarnwinder» av Leonardo da Vinci ble stjålet i august 2003 fra Drumlanrig Castle i Skottland.