9,5 milliarder!

Det begynte med et prisanslag på 3,3 milliarder kroner. Nå blir prisen på jernbanen til Norges nye hovedflyplass 9,5 milliarder, minst.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da Gardermobanen ble vedtatt i 1992, skulle den koste 4,6 milliarder - «pluss minus 20 prosent». I tillegg kom innkjøp av tog, pluss pluss, for 1,4 milliarder, til sammen 7,4 milliarder 1998-kroner. Etter tunnelproblematikken er prisen nå oppe i 9,5 milliarder.

En nærmere avklaring skal komme fra Samferdselsdepartementet, som vil presentere en totalgjennomgang av det som mange kaller et skandaleprosjekt, i slutten av februar.

Slipper renter?

Hele prosjektet er lånefinansiert, og det er til nå påløpt finanskostnader på cirka 900 millioner kroner. Ledelsen i NSB Gardermobanen har søkt Stortinget om å få slippe å betale renter første driftsåret.
Foruten dette pågår det en diskusjon mellom Jernbaneverket (som eier, driver og bygger ut jernbanenettet i Norge) og Gardermobanen om hvordan utbyggingskostnader på cirka 800 millioner skal fordeles mellom de to selskapene. Dette gjelder blant annet bygging av forbindelsesspor mellom Gardermobanen og NSBs eksisterende baner. Ifølge informasjonsdirektør Ove Narvesen i Gardermobanen er det avklart at Jernbaneverket skal betale minst halvparten av dette beløpet.

750 millioner i merkostnader ved tetting av Romeriksporten er foreløpig siste stasjon på overskridelsene.
Og som om ikke dette, ca. 9,5 milliarder kroner, er mer enn nok, så har entreprenørselskapet SRG, som har kontrakt på bygging av Romeriksporten, stevnet Gardermobanen for et beløp på 250 millioner kroner...

Uten papirer

Klokka 17.30 i dag skal konsernstyret i NSB behandle merkostnadene ved tetting av Romeriksporten, men så seint som klokka 20 i går kveld hadde ett av styremedlemmene, Ove Dalsheim, ennå ikke fått noen som helst papirer om saken.

- Nå begynner jeg å bli virkelig bekymret, sier Dalsheim. Han er leder i Norsk Jernbaneforbund, og sier at overskridelsene ikke kommer overraskende på ham.
- Men det som bekymrer meg mest av alt, er at det som skjer med Gardermobanen kan komme til å gå ut over Stortingets framtidige jernbaneinvesteringer, sier han.