- Å bruke de underordnede i politisk reklame er å gå over en grense

Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen beskyldes for å utnytte embedsverket i politisk reklame.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Filmen «Trygghet i hverdagen», som ble offentliggjort i går, har vakt betydelig oppmerksomhet og harme.

Flere Dagbladet har snakket med mener Anundsen går for langt i å trekke embedsverket inn i det som framstår som en reklamefilm for justisministerens satsningsområder:

- Jeg synes det mest alvorlige er at de som jobber under Anundsen må stille opp i en reklamefilm. Jeg synes det er rart at departementet skal legge ut en film som oppleves som så politisert. Det er en ny tradisjon og jeg kan ikke huske at tilsvarende har skjedd, sier leder i Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide til Dagbladet.

 - Å bruke underordnede i en film som oppleves som politisk reklame, er å gå over en grense.

Filmen har kostet 50.000 kroner å lage.

 - Jeg synes ikke departementet skal bruke penger på det. Der er også derfor vi gir penger til de politiske partiene, for at de selv skal gjøre dette. Jeg ville ikke brukt min tid i miljødepartementet på å få mine underordnede til å si at «tiden min under Hareide har vært helt perfekt».

- Når folk som jobber i et departement får spørsmål fra en statsråd, har de ikke mange valgmuligheter når det kommer til hva slags svar de kan gi. 

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.