STØVTÅKE: Utsikt mot Eiffel-tårnet gjennom tett støv 14. mars 2014. Ultrasmå partikler forurenser lufta i franske og andre europeiske byer, og de tiltakene som hittil er satt inn har ikke fjernet de grunnleggende årsakene. dette utgjør en stor helsefare. Foto: AFP / Scanpix / PATRICK KOVARIK
STØVTÅKE: Utsikt mot Eiffel-tårnet gjennom tett støv 14. mars 2014. Ultrasmå partikler forurenser lufta i franske og andre europeiske byer, og de tiltakene som hittil er satt inn har ikke fjernet de grunnleggende årsakene. dette utgjør en stor helsefare. Foto: AFP / Scanpix / PATRICK KOVARIKVis mer

Å puste i gatene i Paris var like helsefarlig som i et lukket rom på 20 kvadratmeter med åtte røykere

Nytter ikke å gå ut for å trekke «frisk luft».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Klokka 18 13. desember 2013 var lufta i Paris fylt av seks millioner bittesmå partikler for hver liter luft. Dette var 30 ganger så mye som vanlig. Det tilsvarte å være passiv røyker i et rom på 20 kvadratmeter sammen med åtte røykere.

Ballong Målingene av lufta er utført fra en ballong som svever over Parc André-Citroën med et laser-apparat som måler innholdet av nanopartikler i lufta. Disse partiklene har en diameter på mindre enn 0,1 mikrometer og er særlig helsefarlige. Målingene har pågått i 18 måneder, og nå er resultatene lagt fram, melder avisa Le Monde.

Den særdeles skitne lufta 13. desember 2013 i Paris kom fra veitrafikken, oppvarming og industri. Samtidig var været fint og det var ikke et vindpust i den franske hovedstaden.

Noe liknende inntraff i den franske hovedstaden 14. mars 2014, da Eiffeltårnet lå innhyllet i støvtåke, men med annerledes sammensetning av partiklene i lufta.  Mens det i desember 2013 var stedlig forurensing som rammet, kom det i mars 2014 også til forurenset luft utenfra.

Diesel-biler De bittesmå støvkornene kommer inn i lungene, går inn i blodomløpet og kan nå hjertekamrene. Verdens Helseorganisasjon har fra 2012 listet dem som kreftframkallende. De kan framkalle astma og hjertesjukdommer. Man anslår at mer enn to millioner mennesker dør hvert år som følge å innånde småpartikler, blant sju millioner som dør av luftforurensing.

Frankrike forbereder tiltak mot forurensing, og et av tiltakene er å få vekk de verste bilene fra gatene. De verste har diesel-motor. Men Frankrike har, på tross av alle advarsler, subsidiert kjøp av bil med denne typen motor. Nå har landet den bilparken med høyest antall diesel-motorer i verden, 61 prosent.

Svake tiltak Byer over hele Frankrike, og resten av EU, er plaget av forurensende støv. Og de tiltakene man hittil har satt inn har de fleste stedene ikke gjort noe med de grunnleggende årsakene. Det har vist seg politisk mye lettere å innføre røykrforbud på serveringssteder enn å gjøre noe med biltrafikken i gatene.

I EU er det ennå ikke satt et tak for innholdet av de ultrasmå partiklene, bare for de noe større. Men disse reglene følges ikke, og både Storbritannia og Frankrike er stevnet for EU-domstolen for å ikke etterleve reglene.