«Å, skal dere bare på hytta?»

Ferie er blitt et statussymbol, mener forbrukerøkonom Silje Sandmæl.

RIMELIGE ALTERNATIVER:  Forbrukerøkonom Silje Sandmæl er opptatt av at foreldre ikke trenger å bruke mye penger for å gi barna rike opplevelser i ferien. Her sammen med datteren Celia og sønnene Cedrik og Sander ved frokostbordet hjemme i Bærum. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET
RIMELIGE ALTERNATIVER: Forbrukerøkonom Silje Sandmæl er opptatt av at foreldre ikke trenger å bruke mye penger for å gi barna rike opplevelser i ferien. Her sammen med datteren Celia og sønnene Cedrik og Sander ved frokostbordet hjemme i Bærum. Foto: Bjørn Langsem / DAGBLADET Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Mange norske barn føler seg utenfor når vennene forteller om eksotiske ferier og dyre sommerleirer. I snitt planlegger norske barnefamilier å bruke 27 850 kroner på ferie i sommer.

Forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB tror foreldre legger et større press på seg selv enn de trenger.

- Ofte tenker vi at vi gjør dette for barna sin skyld, men husk at de ikke vet hva de går glipp av. Det er vi voksne som hausser opp ting, sier hun til Dagbladet.

Egen feriedagbok Sandmæl har selv barn, og ser at de etter sommerferien gjerne skal skrive en dagbok om hva de har opplevd. Den store snakkisen i lang tid etterpå er gjerne hva man har gjort i ferien.

- Foreldre ønsker at denne dagboka skal bli fylt med minner og opplevelser, men det som kanskje er misforstått, er at dette ikke nødvendigvis trenger å koste penger.

Selv om mange drømmer om hvite strender og krystallblått vann, er det mulig å skape vel så gode minner og opplevelser i nærmiljøet, påpeker Sandmæl. En telttur eller sykkeltur i skogen, for eksempel. Eller lage bål, fiske, lete etter dyrespor eller gå turer i fjellet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer