- Å være hvit er nøkkelen til suksess

Rasistisk reklame i Thailand skaper rabalder

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En ny thailandsk reklame fra skjønnhetsmerket Seoul Secret skaper storm på sosiale medier.

Reklamen er for en hudkrem som skal gjøre huden lysere, og i snutten påstår de at «ved å være hvit, vinner man».

I mange asiatiske land er det et statussymbol med lys hud, og det bli sett på som svært vakkert.

Rasisme Reklamen viser modellen Chris Horwang med lys hud, og ved siden av henne er det en modell med svartmalt hud.

Modellen lover at kremen vil hjelpe med at huden ikke blir mørk igjen, skriver CNN.

- Uten kremen vil hvitheten jeg har investert i forsvinne, sier Horwang.

Flere har kommentert på sosiale medier at påstandene ikke stemmer, og anklager selskapet for rasisme.

Fjernet videoen Blant dem som reagerte på reklamefilmen er kvinnerettighetsforkjemperen og forfatteren Kaewmala. Hun la ut flere Twitter-meldinger og kalte reklamen for skamløs, skriver Bangkokpost.

- Dette er ikke ignoranse, men en planlagt strategi.

Også på Facebook haglet det inn kommentarer, en av dem fra Matthew Richards som skriver at:

- Det er sjokkerende å se denne sammenlikningen av hudfarge fortsatt bli brukt i reklame i 2016.

Seoul Secrets svarte helt enkelt med:

- Takk for kommentaren. 

Saken skapte en storm på Facebook-sida til Seoul Secret, og reklamefilmen er nå fjernet. De har også lagt ut en unnskyldning på Facebook hvor de tar fullt ansvar for videoen, og skriver blant annet at:

- Vårt selskap hadde ingen intensjoner om å formidle diskriminerende eller rasistiske meldinger.

De skriver videre at i tillegg til å fjerne videoen har de tatt vekk annonser, og vil takke for alle tilbakemeldingene. 

Rasistisk: Videoen viser en modell med lys hud, og en malt i svart.
Rasistisk: Videoen viser en modell med lys hud, og en malt i svart. Vis mer