Abba Mia

Med Mamma Mia på norske kinoer kan skolens nye sangbok få en flygende start når den lanseres i september.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det blir Mamma Mia-feber også her i landet når filmen fra i dag er satt opp på en rekke kinoer. Knapt noen annen nordisk sanggruppe har som Abba greid å få en hel verden til å nynne med i deres sanger. De er kommersielle til tusen, ja vel, de er glatte og godt tilpasset dagens massedistribuerte sangkultur. Men de setter seg fast i underbevisstheten, og dukker opp både inni deg og som mer eller mindre tydelig artikulert nynning. Og filmen har med hele lista av hitlåter fra Abbas historie, fra tittelsangen Mamma Mia til Waterloo, Grand Prix-vinneren fra 1974, to år etter at gruppa ble dannet.

Filmen har nok sine banale innslag, som musikken. Men den vil utvilsomt bidra ytterligere til gruppas velfylte pengebinge, og kanskje særlig Benny Anderssons og Bjørn Ulvaeus, som har skrevet musikalen filmen bygger på. Abba er en av Sveriges største eksportsuksesser i moderne tid, selv om de blir beskjedne i forhold til Ikea, Hennes & Mauritz, Ericsson og Volvo. Ifølge Dagens Industri hadde Benny Anderssons selskaper i Sverige en omsetning på 185 millioner svenske kroner i fjor.

Men mest av alt er Abba et kulturfenomen og et kultfenomen. Musikken har fulgt oss i snart 35 år, og er allerede på vei inn i våre sangbøker. Fra i høst vil Abba-sanger være i finne i nyvinningen på den norske allsangfronten, «Sang i Norge», som er den nye sangboka for alle skolebarn til erstatning av Mads Bergs sangbok. Prosjektet, som har sitt utspring fra Høgskolen i Vestfold, blir fullført i september da 70|000 eksemplarer blir tilbudt gratis til 3200 skoler. Da bør det bli fart i den norske allsangen igjen, slik svenskene demonstrerer med «Mamma Mia» og med f.eks. Allsång på Skansen i TV nå om sommeren. Her kan mellom 10|000 og 35|000 slutte opp om sangen, mens publikum synger med foran TV-apparatene. Dette programmet har flere seere enn EM-finalen i fotball, forteller produsenten Gunilla Nilars til Aftenposten. Programmet har gått på svensk TV siden 1979, men har vært en suksess på Skansen siden det startet i 1935.

Den norske utgaven, Allsang på grensen, har ikke samme appellen til norske TV-tittere. Om det vil endre seg når «Sang i Norge» foreligger, er usikkert. Men boka har med nær 500 innslag, og jeg har funnet to Abba-sanger, Mamma Mia og Thank you for the music blant et vell av både nye og tradisjonelle tekster og melodier. Prosjektet har støtte fra Musikk i skolen, Rikskonsertene og Hele Norge synger, og vil bidra til at den norske sangkulturen blir fornyet med elementer fra både den flerkulturelle dimensjonen og fra popkulturen. Her er både faglig tyngde og folkelig smak, her er sanger på norsk, dansk, svensk og engelsk, og enda mer eksotiske språk der det er naturlig.

Men inntil sangboka lanseres i midten av september får vi trene oss på de 18 Abba-låtene som strømmer ut over filmlerettene utover sommeren og høsten.