Absolut Oslo

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Salget av broderfolkets fornemste eksportartikkel, Absolut vodka, har økt med 50 prosent her i landet siste år. Vi vet ikke om dette har sammenheng med den internasjonale reklamekampanjen hvor Holmenkollen er en umiskjennelig vodkaflaske. Skiforeningens Rolf Nyhus reagerte med raseri på det han mente var skjending av idretten generelt og Holmenkollen spesielt, mens andre hovedstadsprominenser hadde problemer med å skjule sin glede over denne spesielle markedsføringen.

For å dobbeltsjekke den eventuelle virkningen av reklamens makt, tok Dagboka kontakt med turistsjefen i Oslo, Tor Sannerud , som opplyser at Oslo pr. utgang av juni har en økning i hotellgjestedøgn på 4,8 prosent i forhold til 1998, altså 12000 flere betalende hotellgjester. Vi vet absolutt ikke hvor mange av disse som kom på grunn av Absolut.