Absolutt alle helikopter av ulykkestypen må inspiseres før de får fly igjen

Det krever EUs byrå for flysikkerhet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): EUs byrå for flysikkerhet (EASA) kunngjør i dag et nøddirektiv etter Turøy-ulykken på fredag. De skriver at alle Airbus-helikopter av typen EC 225 må gjennomgå visse inspeksjoner før de får fly igjen.

- EASA AD krever, som et forebyggende tiltak, å utføre visse inspeksjoner på flåten av EC 225-helikopter før neste flytur, og at det rapporteres tilbake om alle uoverensstemmelser til både EASA og Airbus, skriver EASA i en pressemelding.

De har listet opp fire punkter som må sjekkes, og tre av dem har med hovedgirboksen (MGB) å gjøre. I PDF-dokumentet her kan du se akkurat hvilke deler som må sjekkes.

Teknisk ukeblad meldte først om saken.

Ulykken skyldes teknisk feil Havarikommisjonen har konkludert med at ulykken må skyldes en teknisk feil.

- Vi er så sikker som vi kan bli på at dette er en teknisk feil og bare det, sier Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen på en pressekonferanse i går.
De bekrefter at rotoren løsnet fra helikopterkroppen før helikopteret traff bakken. Basert på vrakrestene og informasjon fra de svarte boksene, med både taleregistratoren og ferdsskriveren, har Havarikommisjonen kommet fram til at dette er en teknisk ulykke.

Nettstedet Flight Radar har data som viser hvor høyt og raskt helikopteret fløy før det styrtet. Grafen viser hvordan helikopteret mister fart og høyde over ulykkesstedet, før det forsvinner fra radaren. Det hele skjer på omtrent tre minutter.

De siste ti sekundene faller helikopteret hele 640 høydemeter.

STYRTET PÅ FREDAG:  Et helikopter styrtet på fredag på Turøy. Det for nå følger for alle helikopter av samme type.Foto: Eivind Senneset, Dagbladet
STYRTET PÅ FREDAG: Et helikopter styrtet på fredag på Turøy. Det for nå følger for alle helikopter av samme type.Foto: Eivind Senneset, Dagbladet Vis mer

Det treffer bakken og knuses. Deler av helikopteret havner i vannet

- Hører ingenting unormalt fra cockpit Havarikommisjonen bekreftet i går at de ikke hører noe unormalt i opptakene fra cockpiten, før helikopteret styrtet. Også ferdsskriveren viser at alt er normalt fram mot styrten.

Les om ofrene, vitnene og etterforskningen i denne helikopter-spesialen.