Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Absolutt ikke noe å bekymre seg over

Mannskapet om bord i Columbia var bekymret for skaden. Lettelsen var stor da NASA svarte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nyhetsbyrået AP har gått igjennom korrespondansen mellom mannskapet på romferga Columbia og hovedkvarteret på bakken før den skjebnesvangre hjemturen da ferga gikk totalt i oppløsning.

Selv etter at flyleder J.S. 'Steve' Stich sendte eposten til sjefen på romferga, var det heftige debatter blant de ansatte på bakken om isoleringsskummet som falt av under oppskytingen og traff den venstre vingen, faktisk hadde skadet romferga alvorlig.

De grå platene som beskytter romfergene mot varmen, lages blant annet av forsterket carbon, internt i NASA kalt RCC.

Den 23. januar i år sendte Stich eposten til romferga Columbia.

- Eksperter har sett på høyhastighetsfotografier og det er ingen bekymring i forbindelse med RCC-skaden. Vi har sett igjennom det samme fenomenet på flere andre flygninger og der er absolutt ikke noe å bekymre seg for. Det er alt for nå. Det er en fornøyelse å jobbe sammen med deg hver dag, skrev Stich.

- 'Thanks a million Steve! Og takk for at du gjør en så bra jobb!, svarte sjefen om bord i Columbia, Rick D. Husband.

Helt ubetydelig

Flyleder Stich beskrev episoden med skummet som falt av og traff vingen som 'not even worth mentioning', skriver AP.

image: - Absolutt ikke noe å bekymre seg over

De som har etterforsket ulykken er nå overbevist om at det var skumbiten fra drivstofftanken som førte til at romferga gikk i fillebiter over tre amerikanske delstater under landing.

Skumbiten traff romfergas venstre vinge og ødela varmeskjoldet på romferga. Det førte til at romferga punkterte på vei gjennom atmosfæren på vei hjem den 1. februar i år.

Romferga hadde en hastighet på nærmere 20 000 kilometer i timen da varmeskjoldet sviktet og metallet smeltet.

Alle de sju om bord mistet livet.

Holdt tett om krangelen

NASA har holdt tett om at flere av mellomlederne diskuterte om romfergas venstre vinge ville tåle tilbaketuren.

I tidligere offentliggjorte dokumenter har bekymringne rundt vingen knapt vært nevnt. Utskrifter fra et ledelsemøte den 21. januar var skaden på vingen den siste saken på dagsordenen. De hadde da allerede vært igjennom sakslista med en mindre vannlekkasje og et ødelagt kamera om bord.

NASA-talsmann Kyle Herring sier at eposten fra Stich den 23. januar var basert på det NASA mente på det tidspunktet mailen ble sendt. Herring sier at dersom NASA hadde konkludert med at tilbaketuren ville bli risky, så ville den informasjonen åpenbart ha blitt brakt videre på en annen måte enn via en epost.

Alle beskjedene fra sjefen om bord var merket 'Dette er en privat/personlig epost, og skal ikke offentliggjøres til media, men NASA har nå publisert epostene.

De har også offentliggjort en rekke sider med tegneserier og humoristiske innslag som ble sendt til romferga under den 16 dager lange turen.

En av spøkene var fra tidligere astronauter som henviste til at Columbia var den eldste romferga som fremdeles var i drift:

- Jeg var ikke klar over at Columbia fremdeles fløy!

<B>SISTE BILDE AV COLUMBIA: Dette bildet ble tatt av ingeniører ved Starfire Optical Range ved luftforsvarsbasen i Kirtland. De hadde koplet et vanlig teleskop til en 11 år gammel Macintosh. Bildet ble tatt den 1. februar i år. available 3 and 1/2-inch telescope and an 11-year-old Macintosh computer, the researchers said. (AP Photo/NASA TV)