Adidas-reklame stanset

Adidas-reklamen med Paul «Gazza» Gascoigne, David Beckham, Alessandro Del Piero og Zinedine Zidane på TV2 ble stanset med umiddelbar virkning i går. Vignetten inneholder ulovlig produktreklame - som også formidles med en ulovlig effekt som påvirker underbevisstheten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den påkostede og stilfulle reklamevignetten som ruller over tv-skjermer i flere land viser de kjente fotballspillerne på en futuristisk innhegnet fotballbane. Mot slutten av den sju sekunder lange sekvensen vises et blått glimt som går over i Adidas-logoen.

Det seerne ikke ser med det blotte øye, er den skjulte produktreklamen i form av en fotballsko som glir over i Adidas-logoen i løpet av et kort glimt. Men dette registreres av underbevisstheten.
Det er første gang denne effekten er oppdaget og stanset av Statens medieforvaltning.

Sponsorplakat

- Såkalte subliminale budskap som påvirker underbevisstheten er ulovlig i Norge. Reklamen ble stanset med henvisning til Forskrift om kringkasting, sier TV2-advokat Jan Holland til Dagbladet.

På 50-tallet eksperimenterte enkelte produsenter, blant annet leskedrikkfabrikanter, med underbevissthetsreklame på amerikanske kinoer.

- Vi stanset Adidas-vignetten umiddelbart da Statens medieforvaltning kontaktet oss og fortalte at effekten er brukt i innslaget. Vignettene er ikke ordinære reklamer, men sponsorplakater som innleder programposten Kortsporten hos oss, sier viseadministrerende direktør i TV2, Finn H. Andreassen til Dagbladet.

Produktreklame er forbudt i slike vignetter.

Andreassen sier at alle sponsorplakater fra Adidas tas av lufta inntil det er avklart om det finnes flere skjulte budskap i vignettene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Overraskende

- Denne vignetten har gått hos oss siden november i fjor uten at vi visste at effekten er brukt. Det er jo umulig å oppdage uten å kjøre filmen rute for rute. Rutinene skal nå skjerpes, sier Andreassen.

Markedssjef Tom Løkken i Adidas Norge avviser at dette er ulovlig snikinnføring av et produkt i en sponsorvignett.
- Dette er like overraskende for oss som for TV2. Byrået som har laget filmen, Leagas Delaney i London, er ikke kjent med norske regler. Vi visste heller ikke at effekten var der, hevder Løkken.

Han kan ikke avkrefte at effekten også finnes i andre vignetter fra Adidas.

- TV2 har godkjent vignetten og det er de som har redaktøransvaret her. Vi tar til etterretning at Statens medieforvaltning har tatt den av lufta, sier han.

<B>ULOVLIG VIGNETT:</B> Viseadministrerende direktør Finn H. Andreassen og assisterende salgsdirektør Bjørn Rosvold stanset Adidas-vignetten umiddelbart ettyer pålegg fra Statens medieforvaltning.