GÅSEHUD: Filmstudenten Eugen Mehrer ved den tyske filmskolen "Filmhochschule in Ludwigsburg" lagde reklamefilm for Adidas som skoleprosjekt. Adidas takket nei til videoen i første omgang, så gikk den viralt. Nå ønsker de å hedre studentbidrage... Vis mer

Adidas

Adidas ville ikke ha reklamefilmen. Det kan de angre på nå

Studenten Eugen Merher fridde med egenprodusert reklame for Adidas. Nå ønsker sportsgiganten å hedre videoen hans. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Studenten ved den tyske filmskolen "Filmhochschule in Ludwigsburg" laget en reklamefilm for Adidas. Videoen som opprinnelig bare var til et skoleprosjekt, har nå nådd mer enn ti millioner visninger på YouTube og klatrer seg oppover lista over mest delte videoer på sosiale medier.

Bombardert med reaksjoner

- De siste dagene har vært helt sinnssyke! Jeg har måttet legge til side alle planene mine. Jeg har svart på mail i ett sett, forteller Eugen Merher til Dagbladet.

Foruten alle delingene av videoen har Merher blitt bombardert med e-poster fra folk som sier at de har blitt så rørt av videoen hans at de ikke har klart å holde tårene tilbake.

- Jeg vet ikke om det stemmer helt at noen har begynt å grine, men hvis det er sant, er det helt vanvittig å tenke på.

Skjegget i postkassa

Den gigantiske sportsklærprodusenten, som i første omgang takket nei til reklamefilmen, ønsker nå å hedre videoen til studenten.

- Selvfølgelig har vi fått med oss det fantastiske arbeidet gjort av Eugen Merher og responsen rundt «Break Free-videoen». Vi snakker for tiden om hvordan vi skal hedre denne kreative bragden. Adidas er en merkevare som er åpen for unge, kreative mennesker rundt i verden, sier Sandra Essesjö, som er kommunikasjonssjef i Adidas til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mehrer håper nå å kunne få litt mer enn bare en "takk" for arbeidet etter iherdig innsats og strev som har blitt lagt i prosjektet:

- Jeg er selvfølgelig veldig interessert i hva de har å si, men jeg håper at det ikke bare er et håndtrykk, sier Merher og understreker at det har blitt lagt mer enn bare innsats i prosjektet.

- Om det er noen penger inne i bildet, ville det vært fantastisk. Vi er et stort team og flere skuespillere. Vi har jobbet veldig mye, og selvfølgelig brukt en del penger, legger Merher til.

STUDENTFILM: En annen gruppe studenter ved samme filmskole lagde tidligere en omstridt tysk reklameparodi som viser en fiktiv Adolf Hitler etter en påkjørsel i ung alder. Mercedes tok avstand fra reklameparodien. Vis mer Vis mer Vis mer

Karriereboost
- Hovedbudskapet i videoen er at uansett alder, bør vi alle kunne føle oss unge og frie. I tillegg hinter videoen til at vi må huske på å behandle de eldre med respekt.

Den unge studenten er strålende fornøyd med responsen videoen har fått de siste ukene.

- Dette betyr at jeg når ut til publikumet jeg ønsker å nå. Dette er grunnen til at jeg gjør det jeg gjør, og jeg kunne ikke bedt om noen bedre respons, sier Merher til Dagbladet.

Og responsen, den kommer godt med på veien mot den store drømmen.

- Dette er veldig positivt for karrieren min, og jeg håper dette kan hjelpe meg på veien. Jeg følger drømmen min, som er å en dag lage en storfilm, sier Merher til Dagbladet.

YouTube-kanalen til Merher finner du her!