Adtranz gir etter for NSB

Togprodusenten Adtranz gir etter for NSB og har sagt seg villig til å bytte akslene på alle Signaturtogene. Ombyggingen innebærer en utgift på om lag hundre millioner kroner for Adtranz.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De nye akslingene som Adtranz har foreslått for NSB vil etter det Dagbladet erfarer være i en annen stålkvalitet enn det som i dag finnes på signaturtogene. Adtranz sitt forslag innebærer ikke at boggiene må skiftes ut. De nye Agenda-togene til Østfold-banen får også nye aksler.

Vil slippe ny godkjenning

- Vi har satt som krav at Adtranz kom fra med en helhetlig løsning som innebar nye akslinger for Signaturtogene. Det er viktig for oss at akslingene ligger innen UIC-standard, slik at jernbanemyndighetene slipper å gå gjennom en tidkrevende godkjenningsprosess på de nye akslene. Slik jeg forstår Adtranz nye forslag, skal de nye akslene ligge innenfor UIC-standard, sier Kari Lorentz-Larssen, kommunikasjonsdirektør i NSB.

Seier for NSB

NSB-sjef Arne Wam truet for to uker siden Adtranz med at han ville levere tilbake Signaturtogene dersom Adtranz ikke kom med et forslag til løsning på signaturproblemene.

Nå ser det ut til at Adtranz har gitt etter for ultimatumet, og at NSB har fått viljen sin.

Adtranz mener fortsatt at dagens akslinger er riktige når det gjelder dimensjoner og stålkvalitet.

«Likevel er Adtranz villige til å skifte alle akslingene, med ny standard stålkvalitet. Adtranz gjør dette fordi det er viktig både for Adtranz og NSB at tiltroen til akslingene er maksimal. Adtranz ønsker ikke at det skal være noen tvil knyttet til sikkerheten ved selskapets tog, og vil med dette bidra konstruktivt for å gjenopprette tilliten til toget som transportmiddel. Forutsetningen for å bytte akslinger er at Adtranz og NSB samarbeider om å gjennomfører endringen, (...)», skriver Adtranz i en pressemelding.

«I henhold til kontrakten»

«Med de løsningene som Adtranz har orientert NSB om i dag, vil togene bli levert i henhold til kontrakten. Dermed finnes det intet rettslig grunnlag for heving av kontrakten, slik NSB uventet truet med for to uker siden», skriver Adtranz.

Adtranz vil også bygge om krengemekanismen på Signatur-togene. Det vil ta om lag et år før de nye akslene er klare til bruk. Det vil ta en uke å bygge om hvert togsett.