Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Advarer: - Ikke stopp for å ta bilder

På ett døgn har alarmen inne i Ryfylketunnelen gått flere ganger. Nå advarer Statens vegvesen.

VERDENS LENGSTE: Ryfylketunnelen er verdens lengste undersjøiske tunnel. Foto: Statens Vegvesen
VERDENS LENGSTE: Ryfylketunnelen er verdens lengste undersjøiske tunnel. Foto: Statens Vegvesen Vis mer

Mandag åpnet verdens lengste undersjøiske tunnel - den 14,3 kilometer lange Ryfylketunnelen i Rogaland.

Mye tyder på at tunnelen allerede har blitt en turistattraksjon. Statens vegvesen har på tunnelens Facebook-side gått ut med en advarsel, etter at alarmen har gått flere ganger siden åpningen.

- Mandag kveld og i natt har alarmen gått gjentatte ganger. Folk stopper i Fjellhallen for å ta bilder og se nærmere. Da må Vegtrafikksentralen sette ned fartsgrensa eller stenge det ene feltet, sier seniorrådgiver Øyvind Ellingsen til Dagbladet.

I løpet av det siste døgnet har de flere ganger vært nødt til å stenge ett felt. Han understreker at dette skaper trafikkfarlige situasjoner.

LANG OG RETT: Ryfylketunnelen er 14,3 kilometer lang og går 291 meter under havet på det dypeste. Foto: Statens vegvesen
LANG OG RETT: Ryfylketunnelen er 14,3 kilometer lang og går 291 meter under havet på det dypeste. Foto: Statens vegvesen Vis mer

- Ikke veldig lurt

Han sier at han forstår at tunnelen har en slags nyhetsinteresse og at mange vil sikre seg et bilde.

- Men dette påvirker ikke bare trafikken. Det er farlig. Å stoppe inne i en tunnel er ikke veldig lurt, sier han.

Ryfylketunnelen er ifølge Statens vegvesen den sikreste tunnelen i Norge.

- Den blir ikke den sikreste i Norge lenge, om bilistene skaper trafikkfarlige situasjoner?

- Nei, derfor håper vi at folk kan oppføre seg, slik at det ikke blir ulykker. Jeg antar at ting vil roe seg etter hvert som nyhetsinteressen avtar.

Ellingsen håper at bilister nå blir oppmerksomme på problemstillingen.

- Det er ikke lov å stoppe i tunnelen, understreker han.

RYFASTLØPET: 6000 mennesker løp det første og siste Ryfastløpet, før Ryfylketunnelen åpner i desember. Reporter: Christian Wehus. Video: Amalie Louise Espeland. Vis mer

Nye sikkerhetssystemer

Ellingsen forklarer at hele tunnelen er videoovervåket.

- Om en bil stopper, går alarmen og det nærmeste kameraet skrur seg på og viser Vegtrafikksentralen situasjonen. Da ser vi med en gang hva som har skjedd, forteller han.

Ellingsen kommer med et eksempel på hva som skjedde under testing, da alarmen gikk 48 ganger etter at en katt hadde kommet seg inn i tunnelen.

- Alarmsystemet fungerer. Men folk må oppføre seg.

Har fryktet ulykker

Tunnelen er verdens lengste og dypeste, med sine 291 meter under havet. Før åpningen har mange fryktet at det kan skje alvorlige ulykker fordi tunnelen blir uten gjennomsnitts-fartsmåling (streknings-ATK).

Blant de som har vært bekymret er ordfører Irene Heng Lauvsnes i Stand kommune og Magnhild Meltveit Kleppa, tidligere samferdselsminister og fylkesmann i Rogaland.

Rune Svendsen er seksjonsleder ved Stavanger politistasjon og har trafikk som sitt spesialområde. Han har tidligere uttalt til Dinside at tunnelen skal være trafikksikker.

- Ryfylketunnelen er moderne, med godt lys og uten møtende trafikk. Men det er klart at dette også er en tunnel med lange rette strekninger og lange nedoverbakker, som kan friste noen til å kjøre fort. Vi vil følge godt med på fartsnivået i tunnelen, og vil overvåke med sivile politibiler og motorsykler, sa han.