Advarer fossilbil-kjøpere

Klimaminister Ola Elvestuen sier det er opp til hver enkelt om man kjøper fossilbil, men slår fast at det er ingen tvil om hva som blir billigst i tida framover.

KOMPROMISSER: Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) og klimaminister Ola Elvestuen (Venstre) er ikke enige om bompenger, men forsikrer om at de alltid finner gode kompromisser. Video: Jørgen Gilbrant Vis mer

MORTENSRUD (Dagbladet): Foran køen av strømhungrige morgenpendlere står klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) og samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) på Shell-stasjonen på Mortensrud sør i Oslo.

Der lanserte de to nye handlingsplaner for omlegging av hvordan nordmenn og varer skal forflytte seg. Målet er fossilfri kollektivtrafikk innen 2025 og utbygging av infrastruktur for alternative drivstoff.

- Dette er mer en situasjonsbeskrivelse enn en handlingsplan. Det mangler tidsfrister og en prioritering av hva man skal gjøre når og hvem som skal gjøre hva. Vi har såpass få år på oss at tiden ikke er for å beskrive, men å handle, oppsummerte Christine Holtan Bøgh, som er fagansvarlig for transport i miljøorganisasjonen Zero.

- Høyt tempo

Akkurat den kritikken provoserer klima-Ola fra Venstre.

- Det er høyt tempo i Norge, 44 prosent av bilene solgt i år er elbiler. Nærmeste land er Island med 8,5 prosent. For ti år siden solgte vi 680 elbiler, om seks år klarer vi det, sier Elvestuen om kritikken for manglende tempo.

- Blir de aldri fornøyd disse miljøvernerne?

- Vi skal redusere utslippene fra transport med 50 prosent innen 2030 og vi må ta innover oss at vi skal slutte med fossile drivstoff. Da må vi jobbe med å drive fram utviklingen på alle områder, sier Elvestuen og viser til arbeidet både for flere elbiler, mer hydrogen og grønn skipsfart.

- Vi har kommet lenger enn noen andre steder i verden, skryter klimaministeren.

Advarer mot fossil-kjøp

- Over halvparten kjøper fortsatt bensin- og dieselbil. Er de helt bakpå?

- Vi er i en klimakrise, vi må kutte utslipp.

- Folk burde ikke kjøpe fossilbil?

- Du, det er mange grunner til at man velger det, men det er ingen tvil om at innen kort tid er det bare nullutslippskjøretøy som skal selges i Norge, slår Elvestuen fast med henvisning til målet om at det bare skal selges utslippsfrie biler i 2025.

- Er det ikke veldig dumt å kjøpe fossilbil nå, hvis utviklingen går den veien?

- Jeg mener det er riktig å ta steget over til nullutslipp allerede nå og at så mange som mulig gjør det. Så må hver enkelt gjøre sitt eget valg. Det er ingen tvil om hva vi kommer til å legge til rette for. Det mest lønnsomme er å ta steget helt ut allerede nå, advarer Elvestuen.

Dale om bypakkene

Samferdselsminister Jon Georg Dale mener det er et «relevant spørsmål» om når elbilistene må begynne å betale skatter og avgifter som andre bilister, men mener samtidig elbilfordelene har vært helt avgjørende for å ta Norge i en mer klimavennlig retning.

- Skal vi lykkes med teknologiskiftet som er nødvendig i transportsektoren, så handler det om å gjøre det billigere for folk å velge miljøvennlig. Elbilfordelene har bidratt positivt til det, og regjeringen sier vi i hvert fall skal ha dem til 2021, sier Dale.

Stående ved siden av Frp's samferdselsminister skrøt Ola Elvestuen av bypakkene - som nettopp er trukket fram som kardinalsynden for Fremskrittspartiets bompengemotstandere.

- Du er like glad i bypakkene som Elvestuen?

- Jeg mener at den satsingen vi har gjort på kollektivtransport er ekstremt viktig. Det går 100 flere tog inn og ut av Oslo hver dag allerede. Så har vi jobbet iherdig for å få ned bompengene og det har vi fått til på noen områder. Frp kommer til å fortsette kampen for å redusere bompengene videre, sier Jon Georg Dale.