Advarer mot å bruke de nye Facebook-knappene

- Overrasker ikke i det hele tatt, sier Forbrukerrådet.

REAKSJONER: I slutten av februar, ble fem nye reaksjonsknappper introdusert på Facebook etter testing i flere land. Nå advarer belgisk politi mot å bruke dem for flittig, av hensyn til personvernet.
REAKSJONER: I slutten av februar, ble fem nye reaksjonsknappper introdusert på Facebook etter testing i flere land. Nå advarer belgisk politi mot å bruke dem for flittig, av hensyn til personvernet. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I slutten av februar lanserte Facebook en funksjon mange hadde ventet på. De nye reaksjonsknappene ga deg muligheten til å reagere på Facebook-aktivitet på andre måter enn bare å like.

Nå kan du også uttrykke deg med «fantastisk», «haha», «trist», «wow» og «sint» på verdens største sosiale nettverk.

Blant annet oversettelsen av hjerteikonet har skapt litt oppstandelse her til lands, men nå advarer belgisk politi om bruken av de nye ikonene. Forbrukerrådet i Norge er også kritisk til deler av Facebooks praksis.

Personvern Det føderale politiet i Belgia skriver i en melding på sine nettsider at Facebook nok en gang gjør en inntrengning i privatlivet vårt.

Advarselen ble lagt ut onsdag, og politiet mener ikonene er lagd for nettopp å fjerne privatlivet til nettsamfunnets brukere.

Olivier Bogaert i politiets datakrimenhet forklarer dette med at vi brukere av Facebook er selskapets produkt, og at bruken av de nye reaksjonsikonene hjelper det sosiale nettverket å evaluere hvor effektiv markedsføringen på nettsidene er.

Ifølge politiet har Facebook valgt å begrense antallet til seks ikoner slik at brukere uttrykker følelser oftere og dermed bidrar til Facebooks algoritmer. De mener for eksempel det er gunstig for Facebook å rette reklame mot deg når du uttrykker glede.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer