Advarer mot å kjøpe ferien på nettet

Forbrukerrådet opplever flere og flere telefoner fra fortvilte kunder som har blitt lurt på nettet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Å bestille fra ukjente firma og betale på forhånd er ikke smart, sier førstekonsulent Vivian Mikalsen til Dagbladet.no.

Hun opplever stadig at folk ringer for å få hjelp etter svindel på nettet. I det siste har det dreid seg mye om reiser, melder NRK.

Tapte nesten 3000

- En dame tapte 2700 kroner på å bestille hotell i Frankrike elektronisk. Hun fikk aldri mer kontakt med firmaet etter at pengene var innbetalt. De svarte ikke på faks, e-post eller telefon.

Dette er en typisk historie. Ofte er det fiktive firma eller personer som vil selge noe over nettet. Verst er det når man handler fra utlandet. Men svindlere finnes her hjemme også.

- Vi har hatt problemer med folk som har bestilt mobiltelefoner i Norge. De betaler inn pengene, men får aldri noen telefon. Når vi sjekker firma eller navn så finnes det ikke. Da kan vi ikke gjøre så mye.

Slik får du hjelp

Eksisterer virkelig firmaet du har handlet med hjelper Forbrukerrådet i ditt fylke deg med å få pengene tilbake. Og det er ingen grunn til panikk.

- Det er helt greit med velkjente firma. Tviler man kan man eventuelt ringe Forbrukerrådet før man kjøper for å sjekke at firmaet virkelig eksisterer. Det kan du også sjekke med Brønnøysundregisteret, sier Mikalsen.

Forbrukerrådet kan ikke gjøre mye om du har kjøpt reiser eller andre ting fra utenlandske firma. Men de forsøker å sette deg i kontakt med tilsvarende etat i utlandet. Etaten har skjema på utenlandsk liggende klart for deg som du kan bruke.

Har du kjøpt noe fra et norsk firma kan du få hjelp. Man kan få en dom på kravet sitt. Problemet oppstår når firmaet ikke finnes.

- Ikke betal få forhånd!

Rådet fra Forbrukerrådet er at man ikke bør betale på forskudd når man handler på nettet. Du bør i alle fall vurdere firmaet nøye før du gjør det. Ellers kan du kaste tusenlapper ut vinduet.

- Til Startour, SAS, Ving, Braathens og andre velkjente selskaper kan du betale inn på forhånd. Disse har vi ikke hatt noen klager på, avslutter Mikalsen.

- Det er ingen klagestorm, men inntrykket er at det er en god del henvendelser, sier fungerende avdelingsdirektør Jan Schrøder i det sentrale Forbrukerrådet.

Han advarer også mot ukjente aktører.

- Det er varierende kvalitet på aktørene på nettet. De er relativt ferske, og noen er ukjente, avslutter Schrøder.

<B>ADVARER MOT Å KJØPE REISER PÅ NETT:</B> Drømmeferien kan gå i vasken om du handler med ukjente aktører på nettet.