Advarer mot å varsle om kontroller: - De forstår ikke alvoret

Politiet har sett seg lei på at bilister varsler hverandre om når det er kontroll på veiene.

VIL BEVISSTGJØRE: Lensmann Tor Kristian Haugan vil bevisstgjøre bilistene om de potensielle konsekvensene ved varsling. Foto: Tomm W. Christiansen / Dagbladet
VIL BEVISSTGJØRE: Lensmann Tor Kristian Haugan vil bevisstgjøre bilistene om de potensielle konsekvensene ved varsling. Foto: Tomm W. Christiansen / DagbladetVis mer

«Det er én ting som er dumt med den kontrollen her, og det er at jeg visste at dere sto her. Det var en bil som blinket med lysene og varslet alle om kontrollen».

Det sa en bilist til UP-kontrollen fra Orkdal lensmannsdistrikt da personen ble vinket inn i kontroll på Gjølme i går.

I et innlegg på Facebook skriver politiet at de i samme kontroll tok en alkoholpåvirket sjåfør i en semitrailer.

«Ikke hjelp fyllekjørere. Neste gang kan det hende vedkommende tar livet av noen du er glad i», skriver politiet til bilistene.

- Folk forstår ikke alvoret, sier lensmann Tor Kristian Haugan til Dagbladet.

Vil bevisstgjøre

Han forteller at de ofte opplever at bilister de stopper sier at noen har varslet dem om kontrollene.

- Det er nok ikke første gang, og heller ikke siste, at vi opplever dette. Men vi må prøver å gjøre noe med det, prøve å bevisstgjøre om konsekvensene, sier han.

Lensmannen antar at bilister gjør dette for å være snille, men understreker at de faktisk kan hjelpe noen med å slippe unna fyllekjøring.

- Kjører du lovlig, er det vel bare bra at politiet luker bort de som ikke gjør det. Mange av disse ender i tragiske ulykker.

Han understreker at politiet tar flere promillekjørere i kontroller midt på lyse dagen - da det er mye trafikk på veiene. Lensmannen viser blant annet til semitraileren som ble tatt i kontroll i går.

- Hadde han blitt varslet om kontrollen, hadde vi kanskje ikke fått stoppet ham, sier Haugan.

Positive tilbakemeldinger

Lensmannen sier at varslingene går ut på at bilister blinker til hverandre og at det legges ut advarsler på sosiale medier.

Etter at Orkdal lensmannsdistrikt la ut advarselen på Facebook-siden sin, har innlegget blitt delt over 5000 ganger.

- Det er mye positive tilbakemeldinger og folk blir irriterte på varslerne. Vi ønsker at folk blir bevisste på kosekvensene ved varsling, og da er det bra at innlegget deles, sier han.

- Ille at det er tillatt

Seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk deler lensmannen i Orkdals oppfatning.

- Det oppleves nok ganske uskyldig å varsle. Det blir en vennskapelig gest for at noen skal slippe bot. I virkeligheten er det slik at fart og rus er det viktigste årsaksfaktorene for alvorlige ulykker, sier han.

Han mener det er ille at det er tillatt å gi et slikt varsel.

- Du kan risikere at folk som burde bli tatt bort fra veien ikke blir det. Folk forstår nok ikke alvoret. Farten er drivende for antall ulykker og alvorlige utfall.

Johansen understreker at han tror folk har større forståelse for alvoret ved å kjøre med promille, enn ved høy hastighet.

- Jeg tror det er litt andre holdninger til ruskjøring.

KAN REDDE LIV: European Transport Safety Council har laget denne videoen om hvordan du kan bidra til å redde liv, dersom du følger disse reglene. Vis mer

Faktor til dødsulykker

Tall fra Statens vegvesens ulykkesanalysegrupper, basert på dødsulykker i perioden 2005-2016, viser at for høy fart har vært en sannsynlig medvirkende faktor i 42 prosent av dødsulykkene.

Rus har på sin side vært en sannsynlig medvirkende faktor i minst 21 prosent av dødsulykkene. Dette kommer fram i rapporten «Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg».

Transportøkonomisk institutt (TØI) har gjort beregninger som viser at dersom alle førere fulgte fartsgrensene, kjørte uten påvirkning av rus og brukte bilbelte, ville tallet på drepte vært redusert med 47 prosent og antall hardt skadde med 41 prosent.

- Vi har ikke undersøkt betydningen av varsling. Det kan tenke seg at det gjør kontrollene mindre effektive eller borkastet. Samtidig er det jo fint at folk senker farten om de blir varslet. Det som betyr noe er at de senker farten og ikke hvorfor de gjør det, sier forsker Rune Elvik i TØI.

Han sier at antallet førere som bryter fartsgrensa har gått ned siden 2006. Han understreker likevel at vi fremdeles har en vei å gå for å få ned tallet på antall drepte i trafikken.

- Men vi vet ingenting om hvor stort problemet med varsling er, sier han.