Advarer mot diesel

Diseleksos kan utløse allergiske reaksjoner. Men redusert salg av dieselbiler vil ikke hjelpe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Forskere ved Nasjonalt helseinstitutt gjort funn som viser at partiklene i dieseleksos er skadelig for allergikere. Det er forskerne Martinius Løvik og Unni Ceciie Nygaard som har undersøkt hvordan partklene forsterker allergi hos mus. I tillegg har de studert luftprøver fra ulike byer i Europa.

Resultatene tyder på at dieseleksospartikler utgjøre et mye større problem for allergikere enn annen foruresning i lufta. Annet svevestøv fra piggdekkjøring og veistøv blir filtrert bort før de kommer i lungene på mennesker.

- Opptil tretti prosent av mengden vi inhalerer kan bli deponert i lungene. Derfor må vi anse forurensning fra dieseleksos som en større helsefare enn asfaltstøv, sier Løvik og Nygaard til Forskning.

Det er bladet Forskning som melder dette i sitt siste nummer som kommer på gata denne uka.

Dieseleksos inneholder rundt hundre ganger så mye karbonpartikler som bensineksos. Karbonpartiklene i eksosen forsterker symptomene hos dem som allerede er allergiske og kan utløse latent allergi.

Spiller ingen rolle

Det selges stadig flere personbiler med diesel i Norge. Men det er tungtransporten som står for de største utslippene. En trailer slipper ut like mye som ti dieselbiler. Totalt står trailerne for halvparten av utslippene av dieseleksos.

- Det økte salget av dieselbiler spiller ingen rolle for forurensningen. Partikkelutslippet fra personbiler er ikke stort. Og bensinbiler slipper ut minst like mye partikler. De nye dieselmotorene bruker mindre drivstoff og har lavere utslipp enn gamle motorer, sier seniorforsker Dag Tønnesen ved Norsk institutt for luftforskning til Dagbladet.no.

Han sier det vil ta mange år før utslippene fra tungtransporten går ned. Nye krav kommer først i 2008 og det vil ta mange år etter det før trailerne har nye og renere motorer. Å overføre mer transport til tog er ikke nødvendigvis noen løsning. Langs jernbanen slippes det ut mye jernstøv. Dessuten må lasten flyttes over til trailer for endelig fremtransport. Omlossingen med truck er også sterkt forurensende.

Sterk økning i salget

Ferske tall Dagbladet.no har hentet inn fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at så mye som en av fire personbiler som er solgt første kvartal i år er med dieselmotor. I tillegg er 80 prosent av varebilene over 3.5 tonn med diesel, 85 prosent av lastebilene og hele 96 prosent av bussene.

Av den totale personbilstanden i Norge var det i fjor 10.9 prosent som hadde dieselmotor. Fire år tidligere, i 1999, var det bare 6.8 prosent som hadde diesel. Salget har med andre ord økt betydelig.