NY VARIANT:  Informasjonsdirektør i DNB, Thomas Midtede, forteller at de i dag har fått flere henvendelser fra personer som har mottatt en e-posten hvor de blir bedt om å verifisere betalinger de angivelig har gjort i DNB. E-posten er sendt til både privatpersoner og bedrifter, opplyser DNB. Foto: DNB og skjermdump av e-post
NY VARIANT: Informasjonsdirektør i DNB, Thomas Midtede, forteller at de i dag har fått flere henvendelser fra personer som har mottatt en e-posten hvor de blir bedt om å verifisere betalinger de angivelig har gjort i DNB. E-posten er sendt til både privatpersoner og bedrifter, opplyser DNB. Foto: DNB og skjermdump av e-postVis mer

Advarer mot DNB-svindelepost

Frustrerte personer ringer DNB og NextGenTel etter at en rekke svindel-eposter har blitt sendt ut i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): En rekke e-poster har i natt og i formiddag blitt sendt ut til personer som blir bedt om å verifisere sine siste betalinger i nettbanken til DNB.

«Din betaling er under behandlingsprosess i DNB system», står det på dårlig norsk i emnefeltet i e-posten som har blitt sendt ut.

«Kjære kunde, Vi har mottatt din betaling, men den blir  behandlet i øyeblikket. Betalingsdata må verifiseres. Vennligst gå gjennom detaljene i betaling. Hvis dataene er riktig, betalingen vil skje i dag. hilsen, DNB kundetjeneste», fortsetter avsenderen.

- Veldig ubehagelig Gordon Spangelid mottok to slike e-poster rundt klokka 10 i formiddag. Han reagerte spesielt på antallet e-poster mottatt, siden han i går kveld betalte to regninger i sin DNB-nettbank.

E-postadressen ble sendt fra «rknutse@broadpark.no», altså en broadpark-adresse, den samme adressen NextGenTel bruker i sin kommunikasjon med sine kunder.

- Dette er veldig ubehagelig og skummelt, sier han til Dagbladet.

Han betalte nettopp telefonregning til NextGenTel, og synes derfor at det er ekstra ubehagelig.

- Det er klart det er lett å lure folk slik. Bankene er kjappe med å tilby nye tjenester, og det er lett å gå i fella, sier han. 

Han klikket på linken i e-posten og så at det førte til en «.com»-adresse. Deretter trykket han seg raskt ut for å unngå å laste inn hele sida.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til privatpersoner og bedrifter Informasjonsdirektør i DNB, Thomas Midtede, forteller at de i dag har fått flere henvendelser fra personer som har mottatt e-posten, som både er sendt til privatpersoner og bedrifter.

- Dette er en ny variant. Tidligere har mottagere av e-postene blitt bedt om å bekrefte kredittkortdata. Det er nærmere 100 personer som har ringt inn. Det er både våre kunder og ikke-kunder som har fått e-posten - som er sendt i natt eller i dag tidlig, sier Midtede.

Han understreker at slike e-poster aldri blir sendt fra banken.

DÅRLIG NORSK:  Flere personer har i dag mottatt en e-post fra en sender som utgir seg for å være DNB med «DNB kundetjeneste». Meldingen er skrevet på dårlig norsk. Skjermdump: E-post
DÅRLIG NORSK: Flere personer har i dag mottatt en e-post fra en sender som utgir seg for å være DNB med «DNB kundetjeneste». Meldingen er skrevet på dårlig norsk. Skjermdump: E-post Vis mer

- Dessverre ser vi mer av denne typen svindelforsøk i Norge. Det er en del av den digitale hverdagen.

Risikerer virus DNB har ikke kjennskap til hvem som står bak e-posten. Midtede oppfordrer personer til å slette e-posten med en gang dersom de har mottatt den.

- Jeg tror ikke det er noen fare for forbrukerne, men det er irriterende. Vi har personer som jobber med IT-sikkerhet hos oss som jobber med å få stengt disse nettsidene, sier han videre. 

- Slike lenker kan ofte bety at virus blir lastet ned. Avsenderne kan også få tilgang til nettbanken.

- Klassisk forsøk Informasjons- og markedsdirektør i NExtGenTel, Morten Ågnes, sier at angrepet er et klassisk «phishing»-forsøk.

- Her manipulerer de avsenderens adresse slik at det ser ut som om det kommer fra samme sted som mottakeren. Dette ser ut som et ganske stort angrep, sier Ågnes, som forteller at de har fått flere henvendelser fra kunder i dag.

- Hvis man holder over linken ser det ut til at den fører til en side i Hellas. Vi advarer våre kunder mot å svare på noe slikt. Dette er en ny variant, sier han videre.

ALLE MOTAR:  Informasjonsdirektør i DNB, Thomas Midtede, forteller at de dessverre ser en utvikling hvor denne type svindelforsøk blir mer og mer vanlig. Foto: DNB
ALLE MOTAR: Informasjonsdirektør i DNB, Thomas Midtede, forteller at de dessverre ser en utvikling hvor denne type svindelforsøk blir mer og mer vanlig. Foto: DNB Vis mer