Advarer mot dødsferd på rulleski fra OL-stadion

- Ta til vettet før det går galt, sier Trygg Trafikk-sjef og skileder. Ampre og hissige bilister.

 BRUKER 100 METER PÅ Å STOPPE:  Løpere på vei ned i trafikken fra rulleskiløypene på Birkebeineren skistadion til Lillehammer sentrum. Farefull ferd, mener Trygg Trafikk-sjef: Foto: Gudbrandsdølen Dagningen.
BRUKER 100 METER PÅ Å STOPPE: Løpere på vei ned i trafikken fra rulleskiløypene på Birkebeineren skistadion til Lillehammer sentrum. Farefull ferd, mener Trygg Trafikk-sjef: Foto: Gudbrandsdølen Dagningen.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Du treffer dem overalt - treningskåte rulleskiløpere som konkurrerer om veibanen med biler, syklister, fotgjengere og barnevogntrillere.

- Det er ingen tvil om at den nye trimbølgen skaper noen konflikter langs veien, som mellom syklister og bilførere. De er i sin fulle rett til å bruke rulleski på veiene, men også de må ta hensyn til alle andre som har rett til å ferdes der, sier kommunikasjonsjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk til Dagbladet.

Trygg Trafikk har ingen planer om å foreslå forbud mot rulleski på offentlig vei.

Men organisasjonens distriktsleder i Oppland, Ivar Ringen, frykter at et forbud kan tvinge seg fram dersom ikke «kamikaze-ferden» blant proffløperne fra OL-arenaen på Birkebeineren skistadion ned til Lillehammer kommer under kontroll.

- Et under - Ta til vettet før det går galt. Det er et under at det har gått bra, sier Ringen til Gudbrandsdølen Dagningen.

 ADVARER: - Et under at det har gått bra, sier Trygg Trafikks distriktleder Ivar Ringen. Foto: Trygg Trafikk.
ADVARER: - Et under at det har gått bra, sier Trygg Trafikks distriktleder Ivar Ringen. Foto: Trygg Trafikk. Vis mer

Og viser til 50 kilometers fart ned Nordsetervegen med minst 100 meter stopplengde på bremseløse rulleski.

- Hvis ikke skiidretten selv tar tak i interessekonflikten med rulleski på offentlig vei, så vil det kunne bli restriksjoner. Og det vil bare skiidretten selv tape på, utdyper Ringen overfor Dagbladet.

I tillegg til jobben pådriver og vaktbikkje for at alle veibrukere skal ta hensyn til hverandre, har Ringen et brennende engasjement for skisporten som tidligere leder både for Lillehammer Skiklub og Birkebeinerrennet.

Hissige bilførere - Jeg kjenner godt til mange treningsmiljøer, og vet at det er stadige konfrontasjoner mellom bilister og rulleskiløpere i Maridalen og Sørkedalen i Oslo. Jeg har hørt nok av historier om hissige og ampre bilførere som ikke tar de hensynene de er pålagt.

- Og det finnes også mange rulleskiløpere uten gode nok ferdigheter til å være på vei med motorisert ferdsel, sier Ivar Ringen.

 JUBELDAGENE OL-94:  Bjørn Dæhlie omringet av flagg og jubelbrus fra alle kanter på Birkebeineren skistadion under 30 kilometeren. Nå går fartsfesten på rulleski fra den gamle OL-stadion ned bratte Nordsetervegen til Lillehammer sentrum. Arkivfoto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix.
JUBELDAGENE OL-94: Bjørn Dæhlie omringet av flagg og jubelbrus fra alle kanter på Birkebeineren skistadion under 30 kilometeren. Nå går fartsfesten på rulleski fra den gamle OL-stadion ned bratte Nordsetervegen til Lillehammer sentrum. Arkivfoto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix. Vis mer

Distriktsjefen i Trygg Trafikk har allerede tatt opp rulleskivett med toppidrettsgymnaset, høgskolen og klubbene i langrennshovedstaden Lillehammer - med positiv respons.

Han peker på at det har vært tre dødsulykker med rulleski på norske veier det siste året - og i tillegg mange nestenulykker flere steder i landet.