Advarer mot Kaptein Sabeltann

Barnepsykologer er bekymret for Kaptein Sabeltanns voldsomme popularitet. Til sommerens 23 forestillinger i Dyreparken i Kristiansand er det allerede solgt 47000 billetter. Forskere advarer nå mot dårlig moral og kjøpepress i forbindelse med Sabeltann.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Kaptein Sabeltann er skurken i historien. Samtidig er han den store helten. Det er neppe noen god verdiformidling, mener psykolog Frode Thuen, ved Universitetet i Bergen.

- All kommersialiseringen rundt kaptein Sabeltann er forferdelig. Det er utbytting av barn og foreldre. Det skaper et kjøpepress det er vanskelig å håndtere. Barn og kommersialisering hører ikke sammen, den koblingen gjør meg i utgangspunktet negativ, sier seniorforsker Per Olav Tiller ved Senter for Barneforskning i Trondheim.

- Vi må minne foreldre om at det finnes alternativer, sier førsteamanuensis Ivar Selmer-Olsen ved Høgskolen for førskolelærerutdanning i Trondheim.

Platt plot

Seint i morgen kveld er det premiere for sommerens Sabeltann-forestillinger. Totalt blir det 23 sjørøver-kvelder i Dyreparken i år. Historiene om den griske sjøkapteinen i Dyreparken i Kristiansand er fremdeles en slager hos de små. Men barneforskerne er ikke henrykt. De er skeptiske til den kunstneriske kvaliteten, den passive konsumentrollen barna får, estetikken og verdiene som formidles. Og de er bekymret for kjøpepresset som oppstår i kjølvannet av den omfattende butikken rundt sjørøverne.

- Den store industrien rundt forestillingen har tatt helt overhånd. Det har ødelagt noe som kanskje i utgangspunktet ikke var så ille, sier seniorforsker Per Olav Tiller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er noen som har skjønt at barn er en god inntektskilde. Tidligere var det juleforestillinger ved teatrene som skapte balanse i budsjettene, men pengesamfunnet og kjøpekulturen tilhørte egentlig de voksne. Nå er barna involvert, og det er ikke bra, mener Tiller.

Psykolog Frode Thuen minner om at mange fysioterapeuter mener barn er dårligere motorisk i dag enn tidligere - rett og slett fordi de løper for lite ute og leker. Kaptein Sabeltann foreligger både på kassett og video.

Lite mat for tankene

- Fjernsyn og video er viktige i sosialiseringen av et barn fordi de ser så mye på TV. Kultur for barn bør være oppbyggelig og stimulere til refleksjon. Min opplevelse av Kaptein Sabeltann er at det er lite mat for tankene, sier Thuen.

Per Olav Tiller synes norske foreldre har en tendens til å tenke at barna kan få se hva de vil, bare de ikke lærer noe stygt.

- Men de utsetter barna får dårlig musikk og dårlig kunst. Når det gjelder Kaptein Sabeltann skjønner jeg at noen har gjort en god jobb. Det er et stort apparat rundt som fanger barna opp som konsumenter. I min barndom lekte vi teater selv. I dag blir barna passivisert.

Om den enorme populariteten har Tiller dette å si:

- Hvis norske barn ved folkeavstemning skulle avgjøre om de ville ha melk eller cola til frokost, ble nok svaret cola. Det er ikke alltid barn vet hva som er best for dem selv.

Voksne like kommersielle

Førsteamanuensis Ivar Selmer-Olsen mener voksensamfunnet må ta ansvaret for Kaptein Sabeltanns popularitet. Alle er en del av kjøpesamfunnet, og det er ikke sikkert det er lurt å beskytte barn for mye.

- Det blir fort litt galt å moralisere over barnekulturen når vi selv er storkonsumenter av for eksempel såpeopera. Men jeg kunne ønsket meg et bedre litterært konsept og bedre kvalitet. Foreldre må gi barna noe mer enn en Kaptein Sabeltann, mener Selmer-Olsen.

- En teateranmelder i Dagbladet skrev en gang; «... og ikke fortell meg at din treåring synes stykket var morsomt. Treåringer synes alt er morsomt. Heri ligger ansvaret.»

SKADELIG SJØRØVER: Kaptein Sabeltann formidler dårlig moral, lav kunstnerisk kvalitet og kjøpepress, mener barnepsykolger. Denne sommeren vil til sammen 300000 voksne og barn ha besøkt den skumle sjørøverkapteinen i Dyreparken i Kristiansand.