KOMMER MED RÅD: Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, advarer mot nettbutikker som vil lure kundene i julehandelen. Foto: Forbrukerrådet
KOMMER MED RÅD: Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, advarer mot nettbutikker som vil lure kundene i julehandelen. Foto: ForbrukerrådetVis mer

Advarer mot nettbutikker som vil lure deg i julehandelen

Husk disse seks punktene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, advarer i en pressemelding torsdag morgen mot nettbutikker som vil lure kundene i julehandelen.

Flønes ber forbrukerne skaffe informasjon om hvem de faktisk handler av.

- Hvem som helst kan sette opp en lekker nettside og tilby fristende kjøkkenredskaper eller gøyale leker til en god pris. Kanskje du gjør en god deal, men det kan også være at du blir lurt opp i stry. Du bør derfor se om selgeren lar deg vite hvem han er, og hvordan du kommer i kontakt med ham, sier Flønes.
 
Kontaktinformasjon Forbrukerrådet slår fast at nettbutikker bør oppgi slikt som navn, adresser, telefon- og organisasjonsnummer. Dersom den retter seg mot norske forbrukere, er det til og med et lovbrudd ikke å ha dette på plass, ifølge Flønes.
 
- En slik sjekk er en billig forsikring mot å bli utsatt for svindel. Du risikerer ellers å tape pengene du har betalt, og det kan dessuten bli en trist julaften hvis du ikke får byggeklossene til niesen, eller forkleet til far, sier hun.

Hun ber forbrukere sjekke at de også får informasjon om angrerett og mulighet til å heve kjøpet.
 
- Så lenge nettbutikken er i et EU/EØS-land, skal du ha fått informasjon om angreretten og angreskjema. Synes du gardinene er grelle, eller har ombestemt deg av en annen grunn, er det bare å returnere, sier hun.
 
- Hvis ikke butikken gjør opp for seg, kan du klage til banken. Det gjelder uansett om du har angret på kjøpet, hvis det du kjøper ikke er i orden, eller om butikken går konkurs. Skjer noe slikt, kan du klage til banken, og få penger tilbake. Dette er det mange som ikke vet, men slik er det lønnsomt å bruke kredittkort. Så sant du betaler regningen på forfall, og unngår renter, sier Flønes.

53 milliarder Virke meldte i forrige uke at de regner med en vekst i julehandelen på rundt fem prosent i år.

Samme dag som Virke la fram tall om den samlede varehandelen i desember, kom Nets Norway med sin julehandelsundersøkelse, som ser på hvor mange av oss som synes «kikk og klikk» er en bedre formel enn «løp og kjøp» når gavene skal handles inn. Fire av ti sier de vil kjøpe julegaver på nett, viser undersøkelsen TNS Gallup har gjort for selskapet, som blant annet leverer betalingsløsninger både for nett og butikk.

Andelen som tror de kommer til å handle på nett — 41 prosent av kvinnene og 38 prosent av mennene — er omtrent som i fjor, ifølge NTB.