Advarer mot nye ras

Det er stor risiko for nye veiras i Sverige. Slik unngår du de farlige veiene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det store veiraset ved Munkedal i Vest-Sverige, som skapte et stort krater i veien, er trolig ikke det siste av sitt slag. 28 personer dratt med i leirraset, 14 av dem fikk lettere skader.

En stor del av veinettet i Vest-Sverige er livsfarlig å ferdes på, og allerede i dag kan det bli nye ras, melder Expressen.

- Vi har advart tidligere for rasfaren, og vi fortsetter å gjøre det. Det kan ta måneder før sikkerheten kan garanteres, sier geotekniker Elvin Ottosen til avisen.

Planlegger du å kjøre bil i Vest-Sverige den nærmeste tiden, bør du derfor styre unna de mest utsatte områdene. Slik unngår du de den rasrammede veien.

- Norske veier trygge

- Bilister på norske veier trenger ikke å uroe seg for skred av typen vi har sett i Sverige. Det er svært sjelden vi er vitne til slike skred, både i Sverige og i Norge, sier Odd Georgsen ved Norsk Geoteknisk Institutt til Dagbladet.no. Det er de som sitter på ekspertisen om leirras.

Han legger til at det likevel ikke kan utelukkes.

 - Mindre skred i bratte skråninger forekommer, sier Georgsen

RASFAREN STOR: Det fryktes at det kan gå flere veiras i Sverige. I Norge er sikkerheten bedre. Foto: SCANPIX
RASFAREN STOR: Det fryktes at det kan gå flere veiras i Sverige. I Norge er sikkerheten bedre. Foto: SCANPIX Vis mer

- Vi har bedre oversikt over rasutsatte områder i Norge i forhold til Sverige, sier Steinar Schanke ved Norges vassdrags og energidirektorat (NVE).

Han kan fortelle at NVE har gjennomført en risikoklassifisering av kvikkleireområder i hele landet. En slik kartlegging som NVE har jobbet med, er først og fremst viktig ved utbygging av veier og boliger.

Flere steder sikret

De har også fått sikret flere områder på Østlandet og i Trøndelag. Skien-elva, Dragernes i Drammen og Nidelva i Trøndelag er blant de stedene som er blitt sikret.

- Det er flere måter å sikre seg mot ras på: veikroppen kan stabiliseres ved at man graver bort leiren, man kan hindre at elver og bekker graver seg inn i leiren eller man kan stabilisere leirområdet ved bruk av en motfylling som holder igjen leiren, sier Schanke.

Østlandet og Trøndelag er de områdene der det er mest marin leire, og der rasfaren dermed er størst.