Advarer mot nytt autovern

Norske veimyndigheter ønsker å sette opp flere såkalte vaier-rekkverk langs norske motorveier. I Danmark har man begynt å fjerne lignende rekkverk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter flere års bruk av rekkverkene, som består av stålstolper med tre sterke vaiere mellom, oppdaget danske veimyndigheter at rekkverkene heller bidro til å øke antall alvorlige ulykker enn å redusere dem, skriver VG Nett.

Den tidligere danske samferdselsministeren Kaj Ikast advarer nå Norge mot å bruke denne type vaier-rekkverk.

«Eggdeler»

Særlig var det motorsyklister og lettere personbiler som fikk alvorlige skader. På folkemunne ble rekkverket bare kalt «eggdeleren», skriver VG Nett. I stedet for at biler ble fanget og bremset av vaierne, ble de ledet langs rekkverket og gjennomhullet av jernstolpene med stor kraft.

Av den grunn ble det i Danmark besluttet å fjerne rekkverkene. Arbeidet skal være ferdig i 2002.

I Norge brukes denne formen for autovern bare på fire firefelts motorveier, og da for å skille trafikk i motsatt kjøreretning. På den nye motorveien gjennom nordre Vestfold, som åpner til høsten, er det montert 11 kilometer med vaier-rekkverk.

NAF er kritisk

I Norge har Norges Automobil-Forbund (NAF) vært sterkt imot denne typen autovern.

- Disse vaier-rekkverkene er billigløsninger som NAF er sterkt imot. Vi frykter at disse gjerdene kan virke mot sin hensikt, sier informasjonssjef Egil Otter i NAF.

Sjefingeniør Otto Kleppe i Vegdirektoratet er klar over at stolpene er et problem for motorsyklister, men viser til gode erfaringer i Sverige.

- Hensikten med rekkverket er å forhindre at biler kommer over i motgående kjørebaner, sier Kleppe.

Han understreker samtidig at rekkverket som nå blir demontert i Danmark er av en litt annen type enn det som settes opp her i landet.

(NTB)