VIL RYDDE OPP:  Elin Constanse Greiff i Parkeringsklagenemnda vil rydde opp blant de useriøse p-selskapene. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
VIL RYDDE OPP: Elin Constanse Greiff i Parkeringsklagenemnda vil rydde opp blant de useriøse p-selskapene. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.Vis mer

Advarer mot «parkerings-cowboyene»

Rundt 100 parkeringsselskaper kan gjøre livet surt for deg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mellom 80 og 130 private P-selskaper er ikke med i bransjeforeningen og kan dermed ikke klages inn til Parkeringsklagenemnda.

Det er totalt rundt 200 til 250 parkeringsselskaper i Norge. Flesteparten av dem, 120 selskaper, er med i bransjeforeningen Norges Parkeringsforening (Norpark).

Men får du ei bot, eller kontrollavgift som det egentlig heter, fra parkeringsselskaper som ikke er med i foreningen, kan du få mye større vanskeligheter med å klage.

Problem for bileiere Det er bare selskapene i Norpark som må følge rammevilkårene utarbeidet av bransjen og Forbrukerrådet, og det er bare de selskapene man kan klage inn til Parkeringsklagenemnda.

- Man kan være med i Parkeringsklagenemnda uten å være medlem i Norpark. Men det er det ingen av de som ikke er med i Norpark som har gjort, sier sekretariatsleder Elin Constance Greiff i Parkeringsklagenemnda.

Hun mener dette er åpenbart problematisk for bileiere som mener at de har fått en bot de ikke skulle hatt.

- Det er jo de mest seriøse som velger å være med i Norpark og dermed Parkeringsklagenemnda, mens at det trolig er når man er borti noen av de useriøse selskapene at man virkelig har behov for å klage det inn til en instans som Parkeringsklagenemnda. Men det har man altså ikke mulighet til, sier Greiff til Dagbladet.

- Vær tydelig og ikke vær passiv Men hun har likevel råd til de som har kommet i en klemme med et privat parkeringsselskap som ikke kan klages inn til Parkeringsklagenemnda:

- Dersom man mener at man har en god sak og retten på sin side, må du huske på å klage tydelig til selskapet. Det er nemlig selskapets jobb å bringe saken inn til forliksrådet, sier Greiff.

Får man et negativt svar på klagen fra det aktuelle selskapet, råder Greiff folk om å ikke forholde seg passiv.

- Da bør du på nytt være tydelig på at du bestrider kravet. For dersom de har sendt deg et negativt svar og om du ikke igjen gjør klart hvor du står, kan selskapet bli hørt, forteller hun.

36 prosent medhold Roy Fjeld er daglig leder i A1 Security, som er et av de største selskapene som står utenfor Norpark. Han mener Parkeringsklagenemnda er en altfor dyr ordning, og er lut lei av at de kaller de som ikke er med for useriøse.

- Det verste er at det er behandlingstid på ni til 16 måneder, og ethvert medlem av Parkeringsklagenemnda blir belastet for minimum 700 kroner i behandlingsgebyr, sier han.

Vinner selskapet fram, er det den bøtelagte som må betale både parkeringsbota og behandlingsgebyret. Nekter den bøtelagte dette, må selskapet ta saken til forliksrådet.

Fjeld sier at selskapet likevel følger de samme retningslinjene som de som er medlem i Norpark og Parkeringsklagenemnda, til tross for at de ikke trenger det.

Blant medlemmene i Norpark, er det Q-Park som er det selskapet som har blitt klaget mest inn til Parkeringsklagenemnda.

- Totalt er det 36 prosent av de som klager som får medhold, og i 17-20 prosent av sakene velger selskapene selv å trekke seg fordi de innser at de har en dårlig sak, sier Greiff.