UTSATT: Ifølge NorSIS er mange unge svært utsatt for kriminalitet på nett. Foto: NTB Scanpix
UTSATT: Ifølge NorSIS er mange unge svært utsatt for kriminalitet på nett. Foto: NTB ScanpixVis mer

Datakriminalitet

Advarer norske foreldre: - Er ikke til stede i barnas digitale liv

Dette bør du gjøre for å beskytte barnet.

(Dagbladet): - De som er unge i dag har en foreldregenerasjon som ikke driver så veldig mye med digital oppdragelse. Foreldrene er ikke til stede i barnas digitale liv. De vet at de bruker nettbrett, Playstation og alt mulig, men de vet ikke hva de bruker det til.

Det sa NorSIS-seniorrådgiver Bjarte Malmedal til Dagbladet under åpninga av Nasjonal Sikkerhetsmåned. Videre beskrev han et såkalt digitalt klasseskille.

- Det vi mener med det, er at vi får en gruppe i befolkningen som vet hvordan de skal beskytte seg på nett, og en gruppe som ikke vet det, forklarte Malmedal etter forrige ukes presentasjon.

Utsatt gruppe

I den trakk han fram unge som en særlig utsatt gruppe. Men hvordan kan du som forelder sikre ditt barn?

Da Dagbladet kontakter Hans Marius Tessem, leder for råd- og veiledningstjenesten Slettmeg.no, trekker han fram tillit som et viktig stikkord.

Denne må gjerne bygges så tidlig om mulig.

- Det viktigste vi kan gjøre når barna kommer til oss, er å holde døra åpen. Hvis man reagerer med sinne og represalier, vil de kanskje ikke oppsøke deg neste gang, sier Tessem.

Unngå formaning

Han legger til at mange overgrep på nett oppdages ved en tilfeldighet.

- Grunnen til det er sammensatt, men vi gir foreldre råd om å ikke være formanende. Hvis man sier til en ungdom at man aldri må dele nakenbilder, og de gjør det likevel, får det ofte en bieffekt ved at det skaper skam, forklarer Tessem om en av årsakene til at mange barn velger å holde alvorlige overtramp skjult for sine foreldre.

- Å si «Aldri del et nakenbilde» fungerer sjelden alene. Det er helt andre mekanismer enn kunnskap som slår inn når ungdommer deler disse bildene, legger Tessem til.

Ukultur på nett

En årsak til at overtramp og overgrep skjer, er at mange ungdommer ikke vet hva som er ulovlig.

Dette er, ifølge Tessem, en ukultur som har blomstret fram gjennom flere år - blant annet som følge av manglende korreksjon fra voksne mennesker.

- I mange saker ser vi at de tiltalte har delt eller oppbevart bilder, samtidig som de selv sier at de ikke visste at det var ulovlig. Som foreldre må vi fortelle barna våre at ting kan få konsekvenser, forklarer Tessem.

Viktig med åpenhet

Samtidig beskriver Tessem en tendens der voksne installerer programmer på mobiler og datamaskiner brukt av barna.

På denne måten ønsker de å overvåke barnas nettbruk, og hindre at de for eksempel oppsøker porno.

- Jeg er usikker på disse verktøyene. For det første grenser det til ren overvåkning. For det andre vil en trettenåring ofte finne andre kanaler - som for eksempel datamaskinen til en venn, sier Slettmeg.no-lederen.

- Et annet spørsmål er hva det gjør med tilliten. Uansett hva du velger å gjøre, er det viktig med åpenhet. Snakk med barnet, og vis at du ikke misbruker den tilliten dere har, konkluderer Hans Marius Tessem.

Etterlyser skolesatsing

En annen arena der digital opplæring må skje, er skolen.

NorSIS-seniorrådgiver Bjarte Malmedal er tydelig på at dette bør være hovedarenaen for å forbedre nettvettet til unge mennesker.

Her savner han en omfattende satsing.

- Det må settes av tid gjennom hele skoleløpet. Hvordan endrer normene seg, hva er det nye som skjer nå og hvordan beskytter du deg best? Det er stor forskjell på utfordringene til en førsteklassing og en avgangselev, så tilpasset opplæring må skje hele veien, mener Bjarte Malmedal.

- Samfunnet kan ikke gamble med dette. Digitalisering er altfor alvorlig til det, avslutter seniorrådgiveren til NorSIS.

Grunnleggende ferdighet

Da Dagbladet kontakter kunnskapsdepartementet angående forespørselen fra Malmedal, viser minister Henrik Asheim (H) til at digitale ferdigheter er definert som en grunnleggende ferdighet på skolen.

Dette på lik linje med lesing, skriving, regning og muntlige ferdigheter, ifølge kunnskapsministeren.

- Det skal utvikles gjennom hele skoleløpet og tilpasses til ulike alderstrinn. Elevene skal utvikle og lære seg digital dømmekraft, de skal kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser på en forsvarlig måte, og å ha et bevisst forhold til personvern og etisk bruk av internett, skriver Asheim i en e-post til Dagbladet.

- Kan ikke nok

- Har lærerne god nok kunnskap? Og er det mange nok av dem som innehar god nok kunnskap?

- Mange lærere kan mye om bruk av digitale verktøy og datasikkerhet, og jobber bra med elevenes grunnleggende digitale ferdigheter. Informasjonssikkerhet er ikke noe man lærer én gang, så både lærere og vi andre må holde oss oppdatert om datasikkerhet, svarer Asheim, for så å legge til:

- Men mye tyder på at nyutdannede lærere ikke kan nok.

For å bøte på denne situasjonen, har regjeringen bevilget i underkant av 90 millioner kroner til prosjekter som skal digitalisere lærerutdanningen.

- Vi vil styrke lærerutdanningenes evne til å gi studenter og lærere den digitale kompetansen de trenger, både i utdanningen og gjennom etter- og videreutdanningstilbud, skriver Henrik Asheim til Dagbladet.