Flykaos:

Advarer om disse flyplassene

Men Gardermoen blant de beste i sommer.

VERSTING: Schipol i Amsterdam har skremmende køer. Og onsdag var det like ille på Charles de Gaulle i Paris. Video: Twitter. Vis mer
Publisert

Perioder med endeløse køer allerede foran innsjekking, sikkerhetskontroll, bagasjebånd og andre nødvendige sluser.

Og ingen tegn til bedring utover sommeren i de travleste trafikkukene mellom 15. juni og 15. august.

Schiphol i Amsterdam, Heathrow i London og Arlanda i Stockholm blir de tre «verste» flyplassene i Europa i sommer for mange norske turister på vingene for første gang på tre år.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair plukker ut de tre knutepunktene på sparket.

HEATHROW 31. MAI: Lange, lange køer til sikkerhetssjekk - utsiktene er ikke bedre for sommeren. Foto: Ben Smith, Press Association /NTB.
HEATHROW 31. MAI: Lange, lange køer til sikkerhetssjekk - utsiktene er ikke bedre for sommeren. Foto: Ben Smith, Press Association /NTB. Vis mer

Og legger til:

- Dublin er i samme kategori. Kastrup i København og flyplassene i mange storbyer i Europa kommer med nesten like store utfordringer for oss reisende, sier Elnæs til Dagbladet.

Han har mange års erfaring som ansatt i lederroller i flere flyselskap som fortsatt er i drift.

Bedre på Gardermoen

Blir det like lange køer og timer med venting fra og til vår egen storflyplass Oslo Lufthavn Gardermoen?

- Nei, vi har ikke de samme bemanningsproblemene som mange andre europeiske flyplasser har. Trykket kommer til å øke på Gardermoen, også, men det peker mot en tilnærmet normal sommersesong, sier Cathrine F. Framholt til Dagbladet.

Hun er markeds- og kommunikasjonssjef hos Gardermoens eier Avinor.

Og hvorfor er Gardermoen bedre stilt enn flyplasser ute i Europa?

- Arbeidsgivere på Gardermoen har hatt flere permitterte ansatte, som kunne starte på jobb igjen direkte. På flyplasser ute er flere sagt opp, og rekruttering må starte på nytt, sier Framholt.

KØSOMMER: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs - her fra 2016 som salgs- og markedssjef for Ryanair i Skandinavia og Baltikum. Arkivfoto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB.
KØSOMMER: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs - her fra 2016 som salgs- og markedssjef for Ryanair i Skandinavia og Baltikum. Arkivfoto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB. Vis mer

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs støtter den forklaringen.

- Norske permitteringsregler er et klart pluss her, også i forhold til Sverige. Flyplasser ute i Europa, inkludert Arlanda, må først finne nye folk til jobbene. Så må alle gjennom sikkerhetskurs, der kravene er skjerpet innen EU/EØS. Det tar fra fem til sju-åtte uker, oppimot 10 uker i enkelte stillinger. Og så kan opplæringen i selve den nye jobben begynne.

- Schiphol verst inntrykk

- Hvor mye lengre tid med venting og kø er det med ute i Europa?

- Jeg skal ikke anslå tid, men sånn umiddelbart er det passasjerbeskrivelser og bilder fra Schiphol som har gjort sterkest inntrykk så tidlig. Det er jo lange køer av passasjerer på utsida av flyplassen.

- Alle som skal mellomlande på en flyplass og dra videre med et annet fly eller selskap, bør kjøpe en såkalt gjennomgående billett. Da får du automatisk boardingkort for mellomlandingen til neste fly. Og prøv å finne neste fly med så god tid som mulig mellom landing og neste avgang.

- Får du pengene igjen eller ny billett hvis du ikke rekker neste fly på grunn av kø på den nye flyplassen?

- Der blir det mange juridiske varianter, som jeg ikke skal gi meg inn på. Det har blant annet vært et gjennomgående prinsipp at du selv har ansvar for å rekke flyet innenfor tidsnormene som gjelder. Det kan variere mellom flyplassene. Og ved usikkerhet om refusjon blir du gjerne først sendt dit du kjøpte billetten - flyselskap, reisebyrå eller nettsted. Og så er det ofte ulike vilkår for billigbilletter og høyere prisklasser.

Elnæs minner om «alvoret» sett fra Europa foran flysommeren - her fra Storbritannia.

Innstiller charterreiser

- Den britiske transportministeren henstilte onsdag alle flyselskap som opererer fra britiske flyplasser om å tilpasse, eventuelt redusere avganger, for å kaos med flyplassenes kapasitet.

- Og allerede tirsdag bestemte den store reiseoperatøren TUI å innstille 25 prosent av sine avganger i juni måned fra Manchester, nettopp på grunn av kapasiteten på flyplassen.

Han vil ikke spå noe nå om antallet flykanselleringer og påfølgende dominoeffekt utover sommeren.

På Gardermoen har det beskjedent avvik i mai måned.

Av 18 951 planlagte flybevegelser, var det bare 214 kanselleringer, opplyser Avinor.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer