Advart mot nye tog

Fagfolk mener toget som sporet av er dårlig egna for snøvær.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Toget som i formiddag sporet av mellom Bergen og Oslo var av typen Signatur. Denne omstridte togtypen var sentrum for diskusjoner både før og etter lanseringen i for sju år siden, og mange har uttalt at de moderne togene ikke er rustet for norske vintrer.

- Ikke solide

I mars 2006 advarte Steinar Killi, direktør i Jernbaneverket, mot å bruke togene i kraftig snøvær. Han mente togene ikke var solide nok, og sa NSB burde vurdere å trekke tilbake Signaturtogene på enkelte strekninger, blant annet fordi de ikke er utstyrt med plog.

Etter Killis uttalelse kom det et tilsvar fra NSB, om at togene var godkjente for norske forhold. Så skjedde det ikke mer.

- Den saken har ikke vært fulgt opp, sier Kjell Bakken, vakthavende informasjonssjef i Jernbaneverket, til Dagbladet.no i dag.

Han ønsker ikke å kommentere fjorårets diskusjon ytterligere, men bekrefter at Killis utsagn ikke fikk konsekvenser. Han forteller at det ikke ble innført nye rutiner etter advarselen.

Jernbaneverket har ifølge Bakken ekstra høy beredskap når det gjelder disse togene, og rydder sporet foran hver avgang. Men disse forholdsreglene ble fulgt også før mars 2006, og Killis advarsel.

- Økt avsporingsfare

Advart mot nye tog

Også fra togførerne kom det advarsler om Signaturtogene. I september 2000 advarte Lars Erik Navjord, representant for Lokomotivpersonalets forening i Bodø, mot det han mente var økt fare for avsporing med de nye togene.

- I tillegg til ugunstig form på front bidrar den lave vekta til høyere avsporingsfare i kritiske situasjoner, skrev Navjord den gang.

Michael John Tung, leder av Lokomotivpersonalets forening i Oslo, sier dette ikke var noen offisiell advarsel fra foreningen. 

- Men de er nok kanskje ikke egna for snøvær, sier han til Dagbladet.no.

Han forklarer at Signaturtogene har svakere motor og er lettere enn andre tog på norske strekninger. Likevel understreker han at det denne gang er vanskelig å si om togtypen hadde utgjort noen forskjell.

- Ras er ras, sier han.

- Da spiller det ingen rolle hva vi kjører med.

Dagens meldinger har gått ut på at det gikk et ras på strekning, og at dette er en mulig årsak til avsporingen. Men Jernbaneverkets Bakken sier de ikke kan bekrefte at det har gått et ras i området.

IKKE EGNET: Flere fagfolk mener Signaturtogene ikke er godt nok rustet for den norske vinteren. Men de brukes like fullt. Foto: SCANPIX og SVEIN JARLE SLINDE
IKKE EGNET: Flere fagfolk mener Signaturtogene ikke er godt nok rustet for den norske vinteren. Men de brukes like fullt. Foto: SCANPIX og SVEIN JARLE SLINDE Vis mer

- Politiet kan ifølge flere nettaviser ikke utelukke at det er gått et ras, men det betyr ikke at det faktisk dreier seg om et ras. Vi har ingen opplysninger om det, sier han.

Rydding av spor

Bakken opplyser at Jernbaneverket ryddet strekningen rundt to timer før toget nådde området. Om det ikke var et ras som uttløste avsporingen, vil togets egnethet og snømengden være desto viktigere når havarikommisjonen i morgen skal begynne sin gransking av saken.

En gjennomgående kritikk av Signaturtogene går på at denne typen ikke er rustet med plog.

- Nei, togene har ikke plog. Vi bestilte ikke brøytemaskiner til å kjøre over fjellet, men tog til å frakte passasjerer med, sier Preben Colstrup, informasjonssjef i NSB.

Han bekrefter også at disse togene er lettere enn andre typer, men understreker at Signaturtogene er godkjent av Jernbanetilsynet.


- Vi har ikke hatt flere ulykker med disse togene enn med andre, sier han, og forteller at togene har en front som skyver snøen til side, selv uten plog.

NSB har derfor ikke vurdert å sette plog på Signaturtogene.

Satser på rassikring

Strekningen Hallingseid - Myrdal, hvor avsporingen skjedde, er rassikret av jernbaneverket.

- Dette er et rasutsatt område, og vi har både overbygg og snøfangere, sier Bakken til Dagbladet.no.

Men om de befinner seg akkurat hvor toget sporet av, kan ikke Bakke gjøre rede for i dag.

Ifølge NTB vil Jernbaneverket i år prioritere seks nye prosjekter for rassikring langs jernbanenettet.

- Vi foretar en gjennomgang av alle baner for å vurdere farer, særlig i forhold til det ekstremværet vi har sett i de siste årene. I tillegg har vi en avtale med meteorologisk institutt, om hyppigere varsling av værforhold, sier Bakken.

På Bergensbanen vil Jernbaneverket gjennomføre rassikring mot snøskred ved Reintunga. Et annet prioritert prosjekt er Flåmsbana, der det er fare både for steinskred og snøskred.

På Dovrebanen vil Jernbaneverket prioritere rassikring mot jordskred ved Losna i Gudbrandsdalen, og på Nordlandsbanen skal det sikres mot steinsprang ved Elsfjord, og jordskred og steinsprang mellom Rognan og Fauske.

Jernbaneverket vil også prioritere et rasvarslingsanlegg i Drangsdalen på Sørlandsbanen, der det er fare for steinsprang og steinras.

Kostnadsrammen er til sammen cirka 20 millioner kroner.