Advarte mot år 2000-problemet

For to måneder siden advarte Jernbaneverket at liv kunne gå tapt ved overgangen til år 2000 på grunn av dataproblemer. Det viser et internt dokument i Samferdselsdepartementet. Jernbaneverket har avdekket år 2000-feil i sine systemer på Hamar.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jernbaneverket er ansvarlig for sikkerheten på Rørosbanen. Informasjonsdirektør, Sigurd Sandelin, forteller at datasystemene hadde problemer med overgangen til år 2000.

- Det ble funnet feil på anlegget på Hamar. Jeg ønsker ikke å spekulere om dette er årsaken til togulykken, sier Sandelin.

Internt notat

Jernbaneverket har tidligere advart mot svikt i systemene i et internt notat. «En slik hendelse kan oppstå dersom store, integrerte telekommunikasjonsløsninger gir feil datoinformasjon......, og sannsynligheten for feil er høy». NSB konkluderte i sin analyse slik:

«Som transportør av personer og gods kan ikke NSB se bort fra konsekvenser for liv og helse (..). Eksempel her kan være feil som medfører fare for togsammenstøt og avsporing».

Organisasjonsdirektør i Jernbaneverket, Anne-Karin Bratten, uttalte i denne forbindelse til Aftenposten: «Jeg kan uansett forsikre at hvis det er tøddel av tvil om sikkerheten, så vil togene stå».

I dag innrømmer hun at det var kluss på anlegget, men mener at problemene ikke var store nok til å stoppe driften.

- Vi har ikke avdekket noen feil av betydning på EDB-systemene. Alle svakheter er utbedret, sier Bratten.

Saktere tog

- Men dere må jo være i tvil hvis dere avdekker feil på dataanlegget?

{ndash}Jeg kan ikke kommentere feil på enkeltsystemer, sier Bratten til Dagbladet.

IT-sjef i Jernbaneverket, Tore Hemo, forteller at det var en regularitetsfeil som ble funnet på Hamar. Han opplyserer om at en slik feil kan føre til at togene går saktere. Hemo ønsker ikke å spekulere i om problemene kan være årsaken til ulykken.

Jernbaneverket har sendt en egen uhellskommisjon til ulykkesstedet. De skal bistå politiet i den videre etterforskningen.

Det er 20 personer i Jernbaneverket som har jobbet med overgangen til år 2000. De har blant annet testet fjernstyringssystemet. Systemet på Rørosbanen er fra 1994 og blir styrt fra Hamar. Det er ikke en del av det sentrale anlegget. Regionsjef Håkon Grimstad i Jernbaneverket bekrefter at systemet er testet.

- Jeg kan ikke erindre at det ble funnet noen feil på fjernstyringssystemet, men systemet bryter sammen fra tid til annen. Det kan for eksempel være kabelbrudd, sier Grimstad til Dagbladet.