Advarte mot dødsskipet

Los Jan Magne Fosse (43) advarte sine kolleger mot styrings- og stabilitetsproblemer han oppdaget ved losing av bulkskipet «Rocknes».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter å ha fått flere meldinger fra loskolleger, fant Jan Magne Fosse det nødvendig å advare alle de 41 losene i Vestlandet losoldermannskap mot dårlige egenskaper på ulykkesskipet «Rocknes» og søsterskipet «Stones».

- Jeg sendte e-post til alle våre loser med informasjon om båten, slik at de ikke skulle få seg en overraskelse, sier han.

Meldingen ble sendt ut for om lag halvannet år siden.

De to skipene er de eneste som har blitt viet slik spesiell oppmerksomhet av losene.

Dårlige egenskaper, kombinert med ferdsel til og fra den svært trange leia ved Eikefet, der steinen hentes, gjorde at Fosse fant grunn til en spesiell advarsel.

Dårlige egenskaper

Jan Magne Fosse er tillitsmann for losene i vestlandsdistriktet, og kjenner godt losen som reddet seg ut da «Rocknes» kantret i Vatlestraumen.

Selv var han los på dødsskipet så seint som for noen få uker siden.

Han ønsker ikke å spekulere om ulykkesårsaken, men har reagert på en rekke dårlige egenskaper ved skipet. Det var dette han også gjorde sine kolleger oppmerksomme på i e-posten.

- På grunn av utstyret som er ettermontert, har man nesten ingen sikt fra baugen og rundt hele styrbord (høyre) side. I tillegg har båten dårlig begynnerstabilitet når den er lastet. Det vil si at den lett krenger, sier Fosse.

- Når man begynner å svinge skipet, krenger det tidlig. Man må svinge andre veien og bruke motor for å unngå at svingen akselererer ut av kontroll.

Nytt utstyr

Losen mener «Rocknes» er en båt som er vanskelig å styre.

- Båttypen har i utgangspunktet dårlig stabilitet. Det vil si at den legger seg lettere over i svingene. I tillegg er den nylig ombygd, da ble en del utstyr montert på dekk, og styrehuset hevet med en etasje, sier Fosse.

Fosse forklarer at lasterommet på «Rocknes» nylig ble bygd om for å gjøre det lettere å senke steinen på installasjoner under vann.

Mens et vanlig lasterom fordeler lasten på bunnen i hele skipets bredde, var lasterommet på «Rocknes» formet som ei trakt eller en omvendt pyramide.

Dette, i tillegg til det nye utstyret på dekk og det forhøyede styrehuset, hevet båtens tyngdepunkt slik at den ble mer ustabil.

Vanskelig farvann

Fosse karakteriserer farvannet der «Rocknes» gikk rundt, som vanskelig for båttypen.

- Det er trangt, og veldig mye strøm. I området der ulykken skal ha skjedd, må båten gjennom en s-sving, der den først må dreie 80 grader babord, så 60 grader til styrbord. Det blir trangt for en sånn båt, sier Fosse.

Ifølge losen skal det ikke være farlige skjær eller grunner hvis båten holdes midt i leia.

- Men man skal være oppmerksom på at en slik båt vil være dypere i vannet hvis den krenger til en side, sier han.

FORURENSER: Oljeflakene strekker seg over store områder rundt Bergen. Oljen er vanskelig å samle opp og oppryddingen vil ta uker, kanskje måneder. Rederiet må betale den kostbare aksjonen.