Advarte mot katastrofe-ferja

«Det er uten tvil den verste ferja du kan havne på. Forholdene er så ille at den absolutt bør unngås», skriver efarne øyhoppere om den 34 år gamle ferja «Express Samina», som skulle tas ut av drift neste år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Express Samina er en av de eldste ferjene i den greske passasjerferjeflåten, og var planlagt tatt ut av drift neste år da den ville nådd den lovbestemte maksgrensen på 35 år.

«En svær sotbøtte som oftest kommer for seint» er en av de mange sterke karakteristikkene av båten på nettsiden Greek island Hopping Online.

Saminas søsterskip «Naias II» ble for to år siden slaktet av det tyske motormagasinet ADAC Motorwelt, melder NRK.no. Av 30 ferger som ble undersøkt havnet «Naias» sist på lista.

- Ferja mangler automatiske dører, motorene i livbåtene er ødelagt og brennbare væsker står på dekket, skriver Motorwelt.

Express Samina ble bygd ved et fransk verft i 1966, og seilte opprinnelig under navnet «SCNM Corse». Den har gått i gresk fergetrafikk siden midten av åtti-tallet, og opererte fram til tidlig i år under navnet «Golden Vergina».

«Vergina» ble i vinter solgt til Minoan Flying Dolphins/Hellas Ferries for 2,250,000 dollar, noe som betegnes som en meget lav pris. Båtens passasjerkvarterer ble pusset opp, og den ble satt inn i trafikk under navnet «Samina Express».

Båten ble ferdigsstilt i Frankrike juli 1966, er 377 fot lang, 4407 tonn dødvekt og tar 1230 passasjerer og 185 biler. Den har 79 lugarer og 256 senger, og er registrert i Hellenic Ship registry.

Greske myndigheter har nektet å innføre SOLAS-reglene for sikkerhet på passasjerferger som ble innført etter Estonia og Herald of Free Enterprise-ulykkene. Mange av båtene som opererer i gresk farvann er gamle nordeuropeiske båter som ble solgt til Hellas fordi eierne mente det ville være for kostbart å bringe dem opp til moderne sikkerhetsstandard.

«SOTBØTTE»: Erfarne øyhoppere advarte sterkt mot den aldrende «Express Samina».