13 MISTET LIVET: 13 personer omkom da et helikopter, av typen Airbus Helicopters H225 Super Puma, gikk i bakken 29. april i år. En mulig årsak er svikt i stagene som knytter rotoren til skroget.  Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
13 MISTET LIVET: 13 personer omkom da et helikopter, av typen Airbus Helicopters H225 Super Puma, gikk i bakken 29. april i år. En mulig årsak er svikt i stagene som knytter rotoren til skroget. Foto: Henning Lillegård / DagbladetVis mer

Advarte mot løse bolter på helikoptre i 2006

Helikopterprodusenten Airbus mener svikt i et løftestag kan være årsaken til styrten ved Turøy. Luftfartsmyndighetene fikk vite om problemer med stagene på helikoptertypen for ti år siden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

13 personer omkom da helikopteret gikk i bakken 29. april i år. En mulig årsak er svikt i stagene som knytter rotoren til skroget, noe produsenten av ulykkeshelikopteret, Airbus, mener er mest sannsynlig.

Bergens Tidende skriver at tekniske undersøkelser av Super Puma-helikoptre i 2006 viste at noen av boltene som holder fast stagene ikke var festet så hardt som de skulle. Senere analyser viste at det var nødvendig å innføre rutiner for å sjekke samtlige fester på de to nyeste Super Puma-modellene, som også inkluderer ulykkeshelikopteret.

Helikopterselskapet CHC Helicopters, som fløy ulykkeshelikopteret, understreker at de har fulgt opp vedlikeholdskravene for stagene.

«Sertifiserte flymekanikere utfører inspeksjonen, og eventuell etterstramming av boltene på innfestingen.», skriver pressekontakt Jan Tore Savic Knutsen i en epost til avisen.

Tirsdag morgen sendte Airbus ut en pressemelding der de presiserer at de ikke har konkludert når det gjelder ulykkesårsaken.

(NTB)

MISTENKER SVIKT: Ett av løftestagene fra ulykkeshelikopteret. Foto: Statens havarikommisjon for transport / NTB scanpix.
MISTENKER SVIKT: Ett av løftestagene fra ulykkeshelikopteret. Foto: Statens havarikommisjon for transport / NTB scanpix. Vis mer