Advarte mot redningsutstyret på «Sleipner»

Skipsingeniør Ingebjørn Aasheim advarte ledelsen i HSD mot evakueringsutstyret på hurtigbåtene «Sleipner» og «Draupner» mens de var på tegnebrettet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Advarslene ble ikke tatt hensyn til, skriver Bergens Tidende.

Skipsingeniøren ble bedt om å komme med synspunkter på utformingen av «Sleipner» og «Draupner», og han trakk fram en rekke svakheter i en 13 siders rapport.

Aasheim slaktet båtenes prosjekterte evakueringssystem:

* Evakueringen bør skje tørrskodd.

* Flåtene er altfor store.

* Utløsersystemet er for komplisert.

* Fartøyenes lettbåt vil ikke kunne trekke flåtene.

Han pekte også på at den valgte løsningen kunne føre til bråk med myndighetene. I ettertid kan han konstatere at flåtene ikke reddet et eneste menneske.

- Jeg ble ikke tatt alvorlig. HSD neglisjerte mine innvendinger, og slaktet på mange måter kompetansen min, sier Aasheim, som er utdannet skipsingeniør og skipsdesigner, med hurtigbåter som spesialområde.

- Mannskapet fikk mye kritikk for at flåtesystemet ikke virket. De er totalt uten skyld, sier Aasheim.

Han har ikke villet blande seg inn i diskusjonen i ettertid, men står nå fram etter at han har fått vite at undersøkelseskommisjonen ikke har sett hans rapport. Han angrer nå på at han ikke selv sendte rapporten til kommisjonen.

- Det er litt ekkelt å tenke på, men hadde jeg stått mer på barrikadene, kunne kanskje halvparten av de 16 som omkom ha vært reddet. Samtidig blir det bare spekulasjoner, sier han.

ADVARTE: Redningsutstyret på «Sleipner» var for dårlig, sa skipsingeniør Ingebjørn Aasheim. Ingen tok advarselene alvorlig.