Advarte mot sikkerheten på romferje

I 2000 advarte et utvalg mot at sikkerheten på romferjene var for dårlig og at det kunne oppstå problemer med varmeskjoldene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flere eksperter har i senere år advart mot trange budsjetter og sviktende sikkerhet for NASAs romferje-program.

Så sent som april 2002 advarte en gruppe, nedsatt for å vurdere sikkerheten i amerikansk romfart, mot NASAs ledelse av romferje-programmet, ifølge avisa The Washington Post.

- Jeg har aldri vært så bekymret for sikkerheten rundt romferjene som er jeg er akkurat nå, fortalte lederen for gruppen, Richard Blomberg, til den amerikanske kongressen.

Lite penger

Bakgrunnen var stadig hardere kamp om NASAs budsjettmidler. I løpet av 90-tallet ble det totale budsjettet innskrenket med 40 prosent, noe som gjorde det stadig vanskeligere å oppfylle løftet som ble gitt etter den forrige romferje-ulykken i 1986: At sikkerhet alltid skulle bli prioritert først.

En uavhengig vurdering av romferje-sikkerhet som ble gjort i 2000 pekte på flere problemer som kan ha spilt en rolle under «Columbia»s havari.

Blant annet brukte ikke NASA de nyeste og mest avanserte teknikkene for å oppdage strukturelle svakheter som kan oppstå etter hvert som romferjene eldes.

Problemer med varmeskjold

Organisasjonen gjorde heller ikke nok for å oppdage og fjerne korrosjon under flisene som utgjør romferjenes varmeskjold.

En brist i «Columbias» varmeskjold blir nå holdt fram som den mest sannsynlige årsaken til lørdagens ulykke. «Columbia» var også den eldste ferja i hele NASAs flåte.

Et av NASAs interne kontrollorgan har i tillegg pekt på problemer med å holde tilstrekkelig kontroll over de delene av romferje-programmet som nå drives av private.

Under regjeringen til Bill Clinton ble stadig mer av ansvaret for byggingen og driften av romferjene overlatt til selskaper som United Space Alliance og Lockheed Martin Corp.

Avviser problemer

NASAs ledelse avviser at kontrollen med firmaene er et problem. Organisasjonen har en rekke ganger bedt om større overføringer fra staten, og har innført nye sikkerhetsrutiner som respons på kritikernes påstander om utrygge romferjer.

Samtidig påpekes det at oppskyting av romferjer er svært kompliserte operasjoner som alltid vil innebære risiko.

Etter «Challenger»-ulykken og skjerpede sikkerhetstiltak i 1986, anslo NASA at faren for nye uhell fortsatt var til stede, og at én av 250 oppskytinger trolig ville ende med en katastrofal ulykke.

(NTB)

MINNESMERKE: Sørgende ved minnesmerket for astronauter i Titusville i går.