NY TUR: Etter å ha fått mer drivstoff tar helikopteret fra 339-skvadronen av på ny tur inn til ulykksområdet ved Kebnekaise. Foto: Per Flåthe/Dagbladet
NY TUR: Etter å ha fått mer drivstoff tar helikopteret fra 339-skvadronen av på ny tur inn til ulykksområdet ved Kebnekaise. Foto: Per Flåthe/DagbladetVis mer

Afghanistan-piloter deltar i redningen

Veteraner fra fredsbevarende arbeid i Afghanistan deltar i søket etter de omkomne flysoldatene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NIKKALUOKTA (Dagbladet): De operative mannskapene i denne skvadronen er trolig blant Norges mest erfarne flyvere i utfordrende fjellterreng.

- Ja, vi har stor erfaring med vinter, snø og fjell, forteller en av pilotene til Dagbladet.

Av sikkerhetsgrunner, siden mannskapene alternerer mellom tjeneste i Norge og i Afghanistan, holdes de anonyme.

Vinden er problemet På spørsmål om hva som er utfordringene når de er ute og flyr i fjellterreng, svarer piloten at det uten tvil er vinden som er det store problemet.

- Blant høye fjell er det vanskelig å si hvordan vindene vil oppføre seg. Dessuten skifter de retning hele tiden, forklarer han.

Piloten understreker at disse utfordringene er de samme, uansett hvor det er høye fjell med bratte sider.

Hvite flater Flygere har en rekke utfordringer i en hvit fjellverden, foruten uberegnelige vinder.

- De store hvite flatene er også vanskelige. Alt ser flatt ut. Er det grått i lufta, da er det vanskelig. I sol kan vi se kontraster, og dermed ha bedre oversikt, sier 339-piloten.

To av de fire helikoptrene fra 339-skvadronen er i aktivitet i dag. Blant annet ble det hentet utstyr fra Kiruna, og fløyet til den lille helikopterplassen ved Nikkaluokta. 

SKYTTELTRAFIKK: Helikoptrene fra 339-skvadronen går i skytteltrafikk mellom Nikkaluotka og Kebnekaise. Foto: Per Flåthe/Dagbladet
SKYTTELTRAFIKK: Helikoptrene fra 339-skvadronen går i skytteltrafikk mellom Nikkaluotka og Kebnekaise. Foto: Per Flåthe/Dagbladet Vis mer