Afrika-burgeren

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Hjelpeorganisasjonene har reagert mot at hamburgerkjeden McDonald{rsquo}s bruker Afrika i navnet på et nytt hurtigmatprodukt. Afrika-burgeren er med andre ord mindre etisk korrekt enn en hvilken som helst annen kjøttkake fordi navnet tilhører kontinentet som jevnlig rammes av enorme sultkatastrofer. Afrikanske ungdomsorganisasjoner i Norge synes derimot det er på tide at Afrika får bety noe annet enn hunger og fattigdom. Løsningen kan bli at McDonald{rsquo}s bidrar økonomisk til hjelpeorganisasjonene.
  • Det er selvsagt bra at store multinasjonale selskaper kan overtales til å dele i det minste en ubetydelig promille av overskuddet med verdens fattigste. På den annen side er ikke hjelpeorganisasjonene gitt noen rett til å forvalte opphavsretten til logoen Afrika, som det heter i global markedsføring. Der i gården burde man bekymre seg mer for det etisk kinkige i å hente bidrag fra spilleautomatenes hjelpeløse ofre.