Digitale endringer:  Sjef for Norden og Nederland i Airbnb, Even Heggernes, frykter at «fattige nerder» skal lage et bedre produkt enn deres. Foto: Andreas Rødland/FA
Digitale endringer: Sjef for Norden og Nederland i Airbnb, Even Heggernes, frykter at «fattige nerder» skal lage et bedre produkt enn deres. Foto: Andreas Rødland/FAVis mer

Airbnb: - Frykter fattige nerder

En fersk undersøkelse viser at 75 prosent av nordiske bedrifter venter store digitale omveltninger de kommende årene. Likevel har bare 25 prosent en strategi for å komme digitale endringer i møte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Airbnb blir stadig trukket frem som eksempel det som på dårlig norsk kalles en disruptiv spiller. Et selskap som utnytter de teknologiske mulighetene til å endre en bransje, mens ledende bransjeaktører ikke forstår hva som kommer eller kom seilende, skriver Finansavisen.

Accenture har undersøkt hvordan dagens nordiske bedrifter forholder seg til den digitale transformasjonen.

«Det digitale paradokset» kaller konsulentgiganten funnene: mens 75 prosent forventer store digitale omveltninger i årene som kommer, har bare 25 prosent en strategi for å komme digitale endringer i møte.

- Jeg liker ikke ordet «disrupsjon». Det vi holder på med er ikke nedbrytende eller forstyrrende, men nyskapende. Alle snakker om Airbnb som konkurrent til hotellnæringen, men vi forholder oss ikke til hotellene. Vi har ikke fokus på bookingen, men på reiseopplevelsen, sier Even Heggernes, sjef for Airbnbs virksomhet i Norden og Nederland, til Finansavisen.

Han mener at det Airbnb holder på med ikke er så nytt.

- Min bestemor bodde hos venner og familie da hun var ute og reiste fordi hun ikke hadde råd til å bo på hotell. Forskjellen nå er at vi kan bruke internett for å koble de reisende med «venner og familie», fortsetter Heggernes til avisen.

Og det er hverken Finn.no eller hotellkjedene som er den største trusselen mot Airbnbs virksomhet, skal man tro Heggernes.

- Vår største konkurrent er ikke hoteller eller Finn.no, men to ungdommer som sitter på rommet sitt uten penger til husleien - og lager en bedre tjeneste enn vår, sier han til Finansavisen.