- Airbus drev svertekampanje

Skal ha gitt bevisst feilinformasjon. - Relativt problematisk, sier statssekretær.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge Forsvarsdepartementet har det pågått en svertekampanje i forbindelse med Stortingets kjøp av nye transportfly til Forsvaret.

Airbus skal ha gitt bevisst feilinformasjon om den produsenten Stortinget valgte, melder NRK.

Tirsdag vedtok Stortinget hastekjøp av fire fly av typen Hercules C-130J fra den amerikanske fabrikken Lockheed-Martin. Prisen er 3,6 milliarder kroner.

Ifølge NRK skal Airbus blant annet ha fortalt at Hercules-flyet skal ha kommet dårlig ut i hemmelige studier som Forsvaret har utført. Ifølge statssekretær Espen Barth Eide (Ap) i Forsvarsdepartementet er dette feil.

- Når man på denne måten forsøker å fremme negativ informasjon om motstanderen eller selve prosessen, så mener jeg dette er relativt problematisk, sier Barth Eide.

Airbus representant i Norge ville ikke kommentere saken tirsdag.

Kjøpet av de nye flyene har vært omstridt. Frp og Venstre stemte imot hastekjøpet, mens Høyre og KrF motstrebende stemte for regjeringens forslag.

NTB

HASTEKJØP: Stortinget vedtok i dag å hastekjøpe fire slike fly av typen Hercules C-130J. Foto: Heiko Junge/Scanpix
HASTEKJØP: Stortinget vedtok i dag å hastekjøpe fire slike fly av typen Hercules C-130J. Foto: Heiko Junge/Scanpix Vis mer
- Airbus drev svertekampanje
PROBLEMATISK: Statssekretær i Forsvarsdepartementet mener det er problematisk å fremme negativ informasjon om motstanderen eller selve prosessen.