FLERE NØDLANDINGER MED AIRBUSFLY: I dag måtte et Airbus A330-200-fly fra billigselskapet Jetstar på vei fra Japan til Australia lande på øya Guam etter at det brøt ut brann i cockpiten. Det var 203 passasjerer om bord i flyet. Foto: AFP PHOTO/SCANPIX
FLERE NØDLANDINGER MED AIRBUSFLY: I dag måtte et Airbus A330-200-fly fra billigselskapet Jetstar på vei fra Japan til Australia lande på øya Guam etter at det brøt ut brann i cockpiten. Det var 203 passasjerer om bord i flyet. Foto: AFP PHOTO/SCANPIXVis mer

Airbus nekter å sette fly på bakken

Flere Airbus-maskiner har nødlandet de siste dagene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

 Den europeiske flyprodusenten Airbus benekter at det foreligger planer om å sette to flytyper på bakken etter ulykken i Atlanterhavet. Flere Airbus-maskiner har måttet nødlande de siste dagene.

I dag måtte et Airbus A330-200-fly på vei fra Japan til Australia lande på øya Guam etter at det brøt ut brann i cockpiten.

- En av pilotene måtte bruke et brannslukkingsapparat, sier talsmann for flyselskapet Jetstar, Simon Westaway.

Ingen av 203 passasjerene kom til skade.

Le Figaro

Den franske avisen Le Figaro skriver på forsiden av sin morgenutgave torsdag at Airbus ikke avviser at det kan bli aktuelt å gi A330- og A340-modellene flyforbud.

Årsaken er ifølge avisen at Airbus vil skifte ut fartssensorene i flyene.

I alt dreier det seg om rundt 1 000 fly.

Airbus avviser på sin side at selskapet vurderer å sette flyene på bakken.

- Dette er feil. Vi har ikke vurdert å sette flyene på bakken fordi det er trygt å fly med disse modellene. Vi kommer til å forfølge denne uansvarlige journalistikken i rettssystemet, sier Airbus-talsmann Stefan Schaffrath.

A330 og A340-modellene deler mange av de samme delene, men A340 har fire motorer og er laget for lenge flyginger.

A330 har to motorer.

Styrtet

Det var en variant av A330-modellen, A330-200, som styrtet i Atlanterhavet mandag i forrige uke.

Franske ulykkesgranskere har opplyst at Air France sendte 24 meldinger om feil på flytypen A330, blant annet om problemer med fartssensorene, såkalte pitotrør.

Granskerne har imidlertid understreket at det er for tidlig å si noe om disse rørene er årsaken til ulykken der 228 mennesker mistet livet.

Nødlandinger

Også passasjerflyet med norske turister som gjennomførte en kontrollert nødlanding på Gran Canaria i går, var en Airbus-maskin.

Dette flyet var imidlertid av typen A320.

Samme type fly måtte nødlande i den russiske byen Novosibirsk i Vest-Sibir torsdag.

Årsaken var en sprekk i frontruten, ifølge en sikkerhetstjenestemann.

Airbus er eid av Frankrike, Storbritannia og Tyskland og har hovedkontor i Toulouse i Frankrike. Det er et datterselskap av europeiske EADS, som driver med forsvars- og romteknologi.

(NTB)